Veekoo Tirrosen kahvipurkki

Kysytty

Veekoo Tirrosen kahvipurkki

Vastaus

Vastattu

Kysy kirjastonhoitajalta – palvelussa on aiemmin vastattu kysymykseen kahvipaahtimo Veekoo Tirrosen perustajasta Heikki Tirrosesta sekä kahvipaahtimon historiasta. Mikael Anderssonin kirjassa Kupillinen kahvia? (Wanhanajan Puoti -yhdistys ry, 2005) on sivulla 55 kuva Veekoo Tirrosen purkeista. Tekstin mukaan vanhoissa kahvipakkauksissa on usein kuvattu eksoottisia aiheita kuten maisemakuvia kahvin alkuperämaista. Anderssonin kirja samoin kuin aiemmassa vastauksessa mainittu Jorma Sipilän teos "Yhä jalompaa kahvijuomaa! : Suomen kahvi- ja vastikepaahtimot sekä sikuritehtaat" (Edita, 2007) on saatavissa Keskikirjastoista.

Vanhat suomalaiset peltipurkit-blogissa on kuvia ja tietoa muutamista Veekoo Tirrosen kahvipurkista.

Myös tekemällä Finna.fi -haun Veekoo Tirronen ja tuloksissa rajaamalla haun koskemaan pelkästään esineitä saa kuvia kahvipurkeista.

Tykkyläisten sukuseuran jäsenlehden 1/2018 (s.17) mukaan Veekoo Tirrosen pakkaukset ja kahvipurkit valmisti Turun Pussi- ja Kirjekuoritehdas.