Valko-venäjä-sanan historia ja mikä on valtion virallinen kansainvälinen nimitys? sanan belarus-syntyhistoria?

Kysytty

Valko-venäjä-sanan historia ja mikä on valtion virallinen kansainvälinen nimitys? sanan belarus-syntyhistoria?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Informaatikko Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin kirjastosta antoi seuraavan vastauksen tähän kysymykseen:

Valkovenäjä-nimen alkuperästä on monia versioita. Esimerkiksi keskiajalla ilmansuunnilla oli omat värit. Valkoinen tarkoitti Venäjän länsiosaa.
Ei ole yhtä keskeistä selitystä.
XY-XVI alkaen territoriota on nimitetty Valko-Venäjäksi.
Vuodesta 1991 alkaen Valkovenäjän virallinen nimi on ollut Respublika Belarus / The Republic
of Belarus tai lyhyesti Belarus .
Sana Belarus on sanasanainen käännös valkovenäjästä.

25 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Miksi Valko-Venäjän autojen kansallisuustunnus on BY? Yst. terv. Seppo. Kiitoos.