Vaan, olisi tällainen vekotin jota käytettiin 50-60 luvulla urheilukilpailuissa, kiinnostaisi sen historia, mistä mahtaisi olla saatu sodan jälkeen. Ilmeisesti…

Kysytty

Hei vaan, olisi tällainen vekotin jota käytettiin 50-60 luvulla urheilukilpailuissa, kiinnostaisi sen historia, mistä mahtaisi olla saatu sodan jälkeen. Ilmeisesti ollut laivassa tms. Mahtaisiko vielä toimia ja mikä olisi nykyinen arvo. Toiminut ainakin -68 Olisko kovaääninen tai äänen toistoon käytetty

ilmeisesti valmistettu 1942 Navy Department-Bureau of Ships contractor RCA manufacturing co, inc

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laivan kovaäänisenä laite lienee kaiketi alun perin palvellut. Navy Department-Bureau of Ships viittaa Yhdysvaltain laivastoon ja sen vuonna 1940 perustettuun virastoon, jonka vastuulle kuuluu erilaisia merivoimien laivanrakennukseen, ylläpitoon ja tekniikkaan liittyviä tehtäviä.

Amerikkalainen RCA Manufacturing Co valmisti radiolaitteita vuosina 1919–1986. Miten kovaäänisjärjestelmä on Suomeen päätynyt, sitä on vaikea arvata. Jos tiedät minkä kentän kuulutuksissa sitä käytettiin, voisit kääntyä omistajaportaan puoleen ja kysellä löytyisikö tietoa laitteen alkuperästä mahdollisesti heidän arkistoistaan.

Keräilijöitä kovaääninen voisi kiinnostaa ja sitä voisi tarjota myytäväksi vaikkapa verkon kauppapaikoilla.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bureau_of_Ships

https://fi.wikipedia.org/wiki/Radio_Corporation_of_America