Uutisissa oli, että mellakoijien nujertamiseen on käytetty äänipommeja. Mikä on äänipommi? Löytyisikö videota jostakin?

Kysytty

Uutisissa oli, että mellakoijien nujertamiseen on käytetty äänipommeja. Mikä on äänipommi? Löytyisikö videota jostakin?

Vastaus

Vastattu

Hei,
Äänipommilla tarkoitetaan englannin kielellä "Stun grenade" tai suoraa suomennosta tainnutuskranaattia.
Se on suunniteltu tainnuttamaan kohde, siitä ei lennä sirpaleita vaan räjähtäessään se tuottaa yli 150 dB äänen ja muutaman miljoonan kandelan välähdyksen, sekä vapauttaa ilmaan pienen määrän kaasua, mikä pakottaa ihmiset sulkemaan silmänsä sekä saa kyyneleet valumaan.

Tässä on pieni video kyseisestä tainnutuskranaatista, ja siitä miten se toimii: https://www.youtube.com/watch?v=Fun0AK_1Pxg