Uskotko että runo dvd:llä voisi olla kysyntää sellaisella jossa runo on puhuttu, taustalla on aiheeseen liittyvä kuva, runo on tekstinä ja taustalla on kaunis…

Kysytty

Uskotko että runo dvd:llä voisi olla kysyntää sellaisella jossa runo on puhuttu, taustalla on aiheeseen liittyvä kuva, runo on tekstinä ja taustalla on kaunis musiikki, ei kuitenkaan niin että runo olisi sävelletty siihen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyjän ideoimalle runo-dvd:lle voisi olla kysyntää myös muissa käyttäjäryhmissä, mutta, vammaiskirjaston työntekijänä, vastaan erityisryhmien tarpeita silmällä pitäen. Jäljessä olevissa ohjeissa olen huomioinut selkokielen ohjeistuksia.

Runojen valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota runon pituuteen (mielellään melko lyhyitä runoja) ja kielelliseen ymmärrettävyyteen. Runon ”tapahtumat” saisivat olla tuttuja, arkisia tai yleisesti tunnettuja, kielikuvat konkreettisia. Runot voivat olla kuitenkin monenlaisia: leikillisiä, humoristisia, vakavia.

Puhunnassa / lausunnassa on hyvä huomata: ei liian nopeatempoista lausuntaa, artikuloinnin tulee olla selkeätä ja kuuluvaa. Muutoin ääntä ja äänen väriä voi ja tuleekin varioida, jotta kuulijan mielenkiinto herää ja pysyy yllä.

Kuvituksessa on hyvä huomata: selkeärajaiset kuvat, ei liikaa yksittäisiä kuvaelementtejä ja/tai ”häilyviä” kuvapintoja.

Musiikki saisi mieluiten olla välikemusiikkia, ei lausunnan aikaista. Jos musiikki soi lausunnan aikana, sen tulisi olla soljuvaa ja hiljaista volyymiltaan suhteessa lausuntaan.

Runon tekstityksessä tulisi kiinnittää huomiota tekstityyppiin ja –kokoon (luettavuus ja näkyvyys heikkonäköisille).

Suosittelen tutustumaan selkokielen teoriaan ja ohjeisiin, esimerkiksi teoksiin:

Leealaura Leskelä & Hannu Virtanen (toim.). Toisin sanoen : selkokielen teoriaa ja käytäntöä. Kehitysvammaliitto, Oppimateriaalikeskus, 2006.

Hannu Virtanen (toim.). Selko-opas. Kehitysvammaliitto, 2002