Ukkini muisteli kiertokoulussa 1910-luvulla oppimaansa runoa, joka opetti lapsille miten vanhat mitat suhteutuvat uusiin kymmnejärkerstelmän mittoihin. Olen…

Kysytty

Hei! Ukkini muisteli kiertokoulussa 1910-luvulla oppimaansa runoa, joka opetti lapsille miten vanhat mitat suhteutuvat uusiin kymmnejärkerstelmän mittoihin. Olen etsinyt runoa monesta lähteestä muuta en ole sitä löytänyt. Muista siitä vain muutaman säkeen:
"Lauri se laulaa: seitsemän paunaa punnitsen ilolla kolmella kilolla. Kolme tuoppia sano heti, minkä veti. Virran märren kerran, kolmen litran verran. " löytyiskö koko runo jostakin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen loru löytyi kokonaisuudessaan internetin syövereistä Sääksjärven kylälehdestä (v. 2002) otetusta artikkelista, joka käsittelee Sääskjärven kyläkoulun historiaa. Tuossa dokumentissa kerrotaan, että loru on esiintynyt vuonna 1892 käytössä olleesta laskuopin kirjasta.

Loru kuuluu kokonaisuudessaan näin:

"Kolmen metrin mittapuu yhtä kauas ulottuu.

No muistathan sä sen kuin jalkaa kymmenen.

Yhden hehtaarin maa, arvaathan on siinä monta palaa: kaksi tynnyrin alaa.

Kiskoo, lappaa yhdeksän kappaa.

Onhan jo taakkaa, kun on viisi vakkaa.

Mut jos kuljet pitkän pirstan päähän neljäntoista virstan,

niin saat kilometriloista luvun viisitoista.

Kolme tuoppia – minkäs voit, sano heti, virkan mä sen kerran

neljän litran verran.

Seitsemän naulaa – Lauri se laulaa. Punnitsen ilolla kolmella kilolla."

Vanhoja laskuopin kirjoja voi hakea kansalliskirjaston hakupalvelun kautta.

Osoite on: kansalliskirjasto.fi

Sääksjärven kylälehti: https://www.saaksjarvi.fi/kylatoimikunta/docs/kouluhistoria.pdf