Otsikko
Tyyni Tuulio käyttää Talvio-elämäkerrassaan ilmaisua "ylhäinen vieras tuli taloon" kertoessaan Maila Talvion miehen J.J. Mikkolan kuolemasta. Mikä on tämän…

Kysytty

Tyyni Tuulio käyttää Talvio-elämäkerrassaan ilmaisua "ylhäinen vieras tuli taloon" kertoessaan Maila Talvion miehen J.J. Mikkolan kuolemasta. Mikä on tämän ilmaisun tausta?
Näin, että V.A.Koskenniemen runossa Elegia kauneudelle hän kutsuu kauneutta ylhäiseksi vieraaksi, eikä hän siinä luonnehdi kauneutta mitenkään lämpimäksi asiaksi. Mainitut neljä henkilöä kuuluivat samaan ystäväpiiriin. Osaatteko auttaa minua tämän minua kiehtovan arvoituksen selvittämisessä? Mikä on tuon runon tulkinta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Minullekin ilmaus oli aluksi aika vieras, mutta googlailemalla löysin tällaisen vanhan runon, jossa termiä "ylhäinen vieras" käytetään kuoleman yhteydessä, niin että suoraan viitataan Kristukseen "Ylhäinen vieras ompi Kristus Jesus": Ylhäinen vieras – Wikiaineisto (wikisource.org)

Tarkistin asian vielä tutulta papilta, joka tiesi kertoa että termiä on tosiaan käytetty hengellisissä yhteyksissä viittaamaan Kristukseen ja myös kuolemaan, sillä ajatuksella että kuolema on ikään kuin voitto, ei pelkkää pimeyttä, vaan kotiin pääsemistä. Tämä voisi kenties avata myös V.A. Koskenniemen runoa paremmin?