Tyttäreni on 6-vuotias ja osaa lukea itse. Hän on kiinnostunut kivistä ja mineraaleista. Haluaisin tietää, onko olemassa tästä aiheesta helppolukuista…

Kysytty

Tyttäreni on 6-vuotias ja osaa lukea itse. Hän on kiinnostunut kivistä ja mineraaleista. Haluaisin tietää, onko olemassa tästä aiheesta helppolukuista tietokirjaa, joka sopisi näinkin nuorelle. Hänellä olisi nimenomaan halu lukea ja selvittää itse asioita.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lapsillekin on kirjoitettu kivistä ja mineraaleista. Lastenkirjaston kokoelmissa olevista Challoner: Kivet ja mineraalit (Ota selvää-sarja) on helppolukuisin. Tietokirjaluokan 55.3 muita vastaavia ovat esim. Symes: Kivet ja mineraalit, Schumann: Kivet ja mineraalit värikuvina ja Taipale: Kivien maailma. Ruotsin- ja englanninkielisiä kivi- ja mineraalikirjoja on enemmän kuin suomenkielisiä. Niistä näkee ainakin kauniita kuvia, vaikka tekstejä ei ymmärtäisikään.
Muita mahdollisuuksia nuorelle tutkijalle ovat
Malam: Maapallo (Faktaset-sarja) sisältää myös CD-ROM-levyn (Tietokirjaluokka 55.2).
Kivet ja mineraalit -niminen video (kesto 30 min)
Ja jos on mahdollista käyttää internetiä yhdessä lapsen kanssa, voi käydä esim. sivuilla http://wwww.fmnh.helsinki.fi/N_default.asp (Luonnontieteellinen
keskusmuseo) ja http://www.gsf.fi/domestic/opas.html (Malminetsijän kiviopas)