Otsikko
Työpaikallamme tehtyjen muutosten johdosta ovat pukeutumis ja pesutilat käyneet riittämättömäksi. Tiedä näistä asioista olevan omat säädöksensä en vain löydä…

Kysytty

Työpaikallamme tehtyjen muutosten johdosta ovat pukeutumis ja pesutilat käyneet riittämättömäksi. Tiedä näistä asioista olevan omat säädöksensä en vain löydä niitä mistään. Tarvitsenkin nyt tietoa pukukaappien ja pukeutumistilojen vähimmäis koosta ja peseytymistilojen vähimmäismäärästä. Olemme metalliliitossa ja työmme on suhteellisen likaista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Työpaikan pukeutumis- ja pesutiloista puhutaan ainakin seuraavissa säädöksissä
1) Työturvallisuuslaki (luku Terveydellisiä määräyksiä, 10 §)
2) Valtioneuvoston päätös työpaikkojen terveys- ja turvallisuusvaatimuksista 10.6.1999/728.

Molemmat ovat verkossa osoitteessa http://www.doshnet.fi/Hatsp/Saados/lait9899.htm
Säädösteksti on kuitenkin hyvin pyöreää. Sinun kannattaisi varmaan ottaa yhteyttä alueesi
työsuojelupiiriin. Sieltä saat tietää, onko olemassa jotain alemman tason määräyksiä joissa käsitellään
juuri mainitsemiasi asioita. Yhteystiedot löytää osoitteesta ttp://www.doshnet.fi/. Ne ovat: Turun ja Porin työsuojelupiiri Eerikinkatu 40-42 20100 TURKU Puhelin (02) 2715 777 Faksi (02) 2715 778 e-mail:turku.tsp@tsp.stm.vn.fi