TV -ohjelmassa luettiin tekstiä peilin kautta. Eli teksti oli paperilla nurin ja siansaksaa, mutta peilin kautta luettuna selvää. Haluaisin kokeilla tätä…

Kysytty

TV -ohjelmassa luettiin tekstiä peilin kautta. Eli teksti oli paperilla nurin ja siansaksaa, mutta peilin kautta luettuna selvää. Haluaisin kokeilla tätä jippoa, mutta miten? Aina menee kirjaimet väärin...

Vastaus

Vastattu

Voit kokeilla esimerkiksi kahta keinoa.

1. Vanhanaikaisesti voit käyttää läpinäkyvää paperia apuna. Kirjoita (pehmeällä) lyijykynällä esim. leivinpaperille tai ohuelle silkkipaperille teksti oikein päin. Käännä sitten paperi ja aseta se tavallisen paperin päälle. Kun piirrät lyijykynällä kirjainten viivat ohuen paperin läpi, ne jäljentyvät alla olevaan paperiin.

2. Word-ohjelmassa on toiminto, jolla tekstin saa käännettyä peilikuvaksi: Kirjoita teksti käyttämällä tekstiruutua. Klikkaa hiiren oikealla painikkeella auki valikko, josta valitset Muotoile muotoa. Valitse Tehosteet  ja Kolmiulotteinen kierto. Kirjoita X-akselin kierto -kohtaan 180. Teksti kääntyy silloin peilikuvaksi. Tässä linkki netissä olevaan Word-ohjeeseen Tekstin kääntäminen käänteisenä tai peilikuvana Wordissa