"Tuulella ei ole ystävää" ei ole "Pesnja a druge". "Pesnja a druge" on levytetty suomeksi nimellä Ystävän laulu "mistä tunnet sä ystävän" . Mistähän tämä hyvin…

Kysytty

"Tuulella ei ole ystävää" ei ole "Pesnja a druge". "Pesnja a druge" on levytetty suomeksi nimellä Ystävän laulu "mistä tunnet sä ystävän". Mistähän tämä hyvin yleinen sekaannus Fono.fi -palvelussa on päässyt syntymään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyjän ilmaiseman hämmennyksen syy on yksinkertaisesti siinä, että Venäjällä on tehty samanniminen laulu Песня о друге ainakin kahteen kertaan (voi olla useampiakin, mutta ainakin kaksi tunnettua on olemassa). Ensimmäinen ja se tunnetumpi on Vladimir Vysotskinin omaan tekstiinsä tekemä laulu, joka tunnetaan suomennoksena Ystävän laulu (sanat Juha Vainio). Se toinen Pesnja o druge on Andrei Petrov -nimisen säveltäjän runoilija Grigori Poženjanin tekstiin tekemä laulu, joka Suomessa tunnetaan nimellä Tuulella ei ole ystävää (käännös Hillevi). Toisin sanoen Fono.fi:ssä ei ole tehty virhettä, kyse on kahdesta eri laulusta.

Heikki Poroila