"Tuu-tuu-tupakkarulla, mistäs tiesit tänne tulla..." alkaa vanha tuttu kehtolaulu. Mistä laulussa on itse asiassa kyse? Duetosta äidille ja tupakkarullalle,…

Kysytty

"Tuu-tuu-tupakkarulla, mistäs tiesit tänne tulla..." alkaa vanha tuttu kehtolaulu.

Mistä laulussa on itse asiassa kyse? Duetosta äidille ja tupakkarullalle, sätkäkäärölle? Siitä kun nukuttaja maanittaa tupakkarullaa heitä kylään ja tupakkarulla kertoo tulleensa "turun tietä, hämäläisen härkätietä"? Vai jostakin ilmiöstä, jonka aika on säilönyt ja piilottanut vanhan kehtolaulun hassuihin sanoihin, ihmisten unohtaessa itse ilmiön?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Tuu,tuu, tupakkirullasta" on olemassa suuret määrät toisintoja ympäri Suomea. Suomen Kansan Vanhoihin Runoihin on tallennettu yli 700 toisintoa. Toisintoja pääsee tutkimaan helpoimmin SKVR-tietokannan (http://dbgw.finlit.fi/skvr/) kautta.

Emme ole toistaiseksi onnistuneet löytämään tietoa tupakkirullan merkityksestä, mutta kysymyksenne on lähetetty edelleen Kansanrunousarkiston puolelle. Vastauksen saamisessa saattaa mennä useampi päivä.

73 ääntä

Kommentit

Tupakkarulla on lapsen kapalo vanhalla kielellä

Sävel näyttää ensisilmäykseltä olevan karjalaista perua, jonka alkuperäisteksistä en akustiseti ymmärtänyt. Lapsenkapalo (se vanha sellainen) muistuttaa kyllä sikaariirullaa...

http://areena.yle.fi/tv/2171419

Kohta 40.46 - 40.30

Ehkä haluat etsiä kirjas tupakkirullasta, pojasta joka öisin muuttuu vanhaksi mieheksi joka polttaa ketjussa tupakkaa. Ystävä löysi kirjan kirpputorilta ja tarina oli todella psykedeelinen.

Eikö se voisi olla ihan kirjaimellisesti tupakan matka sinne missä laulu on keksitty?

Onko se tuu tuu pakkarulla?

Vastattu 21.5.2021
https://www.kirjastot.fi/kysy/en-meinaa-netista-loytaa-juuri?language_c…

Sana tupakkarulla liittyy tupakan viljelyyn: kun kuivatut tupakanlehdet käärittiin rullalle, saatiin tupakkarulla. Tupakkarulla muistuttaa kapaloitua lasta.
Jaakko Suomalainen on artikkelissaan "Muutamia tuutulauluja" käsitellyt "Tuu tuu tupakkarulla" -runoa ja sen toisintoja ja päätellyt, että runo ei ole syntynyt ennen kuin tupakka on tullut maahamme.