Otsikko
Tuttavallani oli hämärä mielikuva (todennäköisesti 90-luvulla) teologian väitöskirjasta, jossa aiheena olisi ollut 1700-luvun pappien alkoholin käyttö. Omilla…

Kysytty

Tuttavallani oli hämärä mielikuva (todennäköisesti 90-luvulla) teologian väitöskirjasta, jossa aiheena olisi ollut 1700-luvun pappien alkoholin käyttö. Omilla voimillani en onnistunut paikantamaan kuvaukseen sopivaa tutkimusta, osaisiko ammattilainen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisiko tutkimus (ei teologian väitöskirja)

Mäntylä, Ilkka
Suomalaisen juoppouden kasvu : kustavilaisen kauden alkoholipolitiikka. - Suomen historiallinen seura, 1995

jatkoa toiselle

Mäntylä, Ilkka
Suomalaisen juoppouden juuret : viinanpoltto vapauden aikana. - Suomalaisen kirjallisuuden seura, 1985

Papit saivat maksunsa osin viljana. Sen polttaminen viinaksi oli yksi tapa hyötyä tästä saatavasta.