Tutkin 1914 Porvoon pitäjässä laadittua mäkitupalaisen perukirjaa. Irtaimiston sekalaisissa kaluissa on ”1 st. mjöllår”. Mikä kyseinen esine on?

Kysytty

Tutkin 1914 Porvoon pitäjässä laadittua mäkitupalaisen perukirjaa. Irtaimiston sekalaisissa kaluissa on ”1 st. mjöllår”. Mikä kyseinen esine on?

Vastaus

Vastattu

Svenska akademins ordbok (SAOB):in mukaan mjöllår tarkoittaa samaa kuin mjölbinge, eli lår för förvaring av mjöl. Kyse on siis laatikosta, jossa säilytettiin jauhoa.