Turun taidemuseossa on tänä talvena ollut esillä maalaus nimeltä Autuaitten saari (osana näyttelyä "Tämä matka!"), josta olin aivan varma, että se oli Akseli…

Kysytty

Hei!
Turun taidemuseossa on tänä talvena ollut esillä maalaus nimeltä Autuaitten saari (osana näyttelyä "Tämä matka!"), josta olin aivan varma, että se oli Akseli Gallen-Kallelan tekemä ja mielestäni näin luki myös maalauksen vieressä. Nyt kun olen netistä ja kirjoista etsinyt tietoa kyseisestä teoksesta, en löydä sitä mistään. Muistaakseni teos oli taidemuseolla vain lainassa, ja että se kuului Nils Dahlströmin keräilyyn.
Maalaus oli sinisävyinen ja melko tumma. Keskellä siinä oli korkea saari, jonka korkeimmalla kohdalla on linna tai linnake. Linnakkeen luota kulkee polku alas meren rannalle ja sen ympärillä kasvaa metsää. Maalauksen vasemassa yläkulmassa näkyy kuu, ja kuunsilta jatkuu koko matkan alas.
Muistanko väärin taiteiljian, maalauksen nimen vai miten on mahdollista etten löydä tietoa kyseisestä teoksesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun taidemuseon varmentaman tiedon mukaan Autuaitten saari on todellakin Akseli Gallèn-Kallelan maalaus.
Tämä matka -näyttely on avoinna Turun taidemuseossa 28.11.2010. Lisätietoja Turun taidemuseon sivuilta www.turuntaidemuseo.fi.