Miksi tietyt kysymykset ovat kiellettyjä?

Kysytty

miksi tietyt kysymykset ovat kiellettyjä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun kysyjä ei esitä perusteluja epäilylleen, että jotkin kysymykset olisivat "kiellettyjä", on vaikea tietää, mihin hän mahdollisesti viittaa.

Kyllä Kysy kirjastonhoitajalta -palveluun saa lähettää mitä tahansa kysymyksiä, sitä ei teknisesti edes voisi mitenkään estää.

Jos kysyjä viittaa siihen, ettei ihan kaikkiin kysymyksiin vastata julkisesti, on siihen yksinkertaisia syitä. Jos kysymys ja vastaus siihen sisältäisi yksityisyyden piiriin kuuluvaa informaatiota, tällaiseen voidaan ehkä vastata, mutta vastausta ei missään tapauksessa julkaista. Jos kysyjä julkaisee kirjastokorttinsa numeron, me emme sitä tee, koska palvelun tarkoitus on olla kysyjien näkökulmasta täysin anonyymi.

Periaatteessa on myös mahdollista, että kysymys on niin vaikea, ettemme löydä järkevää vastausta. Tällaisissakin tapauksissa pyrimme ainakin kysyjälle kertomaan, miksi vastausta ei ole löytynyt.

Selkeitä häiriköintikysymyksiä ei myöskään julkaista, vaikka emme missään tapauksessa ole tiukkapipoisia. Kysymyksissä ja vastauksissa on pysyttävä sekä lain että asiallisen kielenkäytön rajoissa, alatyylisiä tai tietoisesti loukkaamaan pyrkiviä viestejä ei julkaista.

Joten tervetuloa vaan kysymään ihan mistä tahansa asiasta. Tabuaiheita ei tässä palvelussa ole.

Heikki Poroila