Tunnistatteko henkilön? Kiinnostaisiko historia. Viime vuosisadalla Euroopassa oli NL-USA neuvottelut. Oliko SALT tai jokin, ehkä -70 tai-80 luvulla. Jenkit…

Kysytty

Tunnistatteko henkilön?
Kiinnostaisiko historia. Viime vuosisadalla Euroopassa oli NL-USA neuvottelut. Oliko SALT tai jokin, ehkä -70 tai-80 luvulla.
Jenkit epäili yhtä omistaan tietojen luovuttamisesta Venäläisille. Kaveri oli kävelyn harrastaja. Lähettivät hänet kotiin FBI tarkkailuun. Sitä seurattiin 24/7. Käveli sellaisia päivälenkkejä että FBI:n agentit joutu saikulle jalkojensa takia.
--
En löydä kaverin nimeä mistään. Muistavaan ne lehti jutut. Miten sille kävi?

Vastaus

Vastattu

Innokas Neuvostoliiton hyväksi vakoilusta epäilty kävelijä oli itävaltalaissyntyinen Felix Bloch, joka työskenteli korkeassa virassa USA:n ulkoministeriössä yli 30 vuoden ajan, viimeksi Euroopan asioiden osaston toimistopäällikkönä.

Vuosina 1980-87 Yhdysvaltain Wienin lähetystön kakkosmiehenä toiminut Bloch pidätettiin virastaan heinäkuussa 1989 epäiltynä vakoilusta Neuvostoliiton hyväksi, kun eräs tv-yhtiö oli kertonut, että kyseinen virkamies oli kuvattu salaa luovuttamassa asiakirjasalkkua neuvostoagentille Wienissä. Blochin epäilty yhteyshenkilö KGB:ssä oli suomalaisena esiintynyt mies, joka käytti nimeä Reino Gikman.

FBI tarkkaili Blochia keskeytyksettä lähes puolen vuoden ajan ja seurasi häntä kaikkialle - myös urheilullisen epäillyn pitkille kävelylenkeille, joista etenkin yhden elokuisessa helteessä tehdyn 35 kilometrin matkan kerrotaan käyneen aika tavalla erään FBI-agentin jaloille.

Bloch erotettiin ulkoministeriöstä 1990. Häntä ei kuitenkaan näytön puutteessa koskaan saatu tuomituksi vakoilusta. Erottamisen jälkeen Bloch työskenteli varastomiehenä sekatavarakaupassa, mutta sai potkut näpistelyn vuoksi. Sittemmin hän työskenteli myös bussikuskina.

Erinomainen englanninkielinen yhteenveto "Felix Blochin tapauksesta" löytyy The New York Times Magazinesta: https://www.nytimes.com/1990/05/13/magazine/the-felix-bloch-affair.html?pagewanted=all&src=pm

Lähteet:
David Wise, The Felix Bloch affair. New York Times Magazine 13.5.1990
Yhdysvaltalaista diplomaattia epäillään vakoilusta. HS 23.7.1989
"Bloch ei vakoillut NL:n hyväksi". HS 29.7.1989
Bloch-jutun passista kiistaa. HS 30.7.1989
USA jäljittää "suomalaista" : Reino Gikmanin passilla liikkunut mies oli ehkä neuvostovakooja. HS 4.8.1989
"Kuollut sielu" suomalaisagenttina : Reino Gikmanin henkilöllisyys omittiin alueluovutusten yhteydessä. HS 5.8.1989
Bloch myönsi käyneensä Pariisissa. HS 12.8.1989
Reino Gikman sai paketin. HS 14.5.1990
Agentin alamäki jatkuu. HS 22.12.1994