Tuli vain tässä mieleen: tiedättekö mistä voisin saada käsiini Venäläinen TOIVEKONSERTTI 5 / KELTAISET lehdet-levyn tai muita V. Mihailjukin tekemiä levyjä…

Kysytty

Moi.. Tuli vain tässä mieleen: tiedättekö mistä voisin saada käsiini Venäläinen TOIVEKONSERTTI 5 / KELTAISET lehdet-levyn tai muita V. Mihailjukin tekemiä levyjä/nuotteja? Itseäni kiinnostaisi myös V. Mihailjukin itsensä historia, koska olen itse Mihailjuk mutta Suomeen adoptoitu, ja itsekin musiikkia harrastava, ja olisi siksi erittäin kiintoisaa kuulla jotain kyseisestä henkilöstä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vasil Mihailjuk (1929 – 2003) oli ukrainalainen säveltäjä ja kuoronjohtaja. Vaatimattomista oloista lähtenyt, musiikillisesti lahjakas Mihailjuk päätyi toisen maailmansodan aikana sotilasorkesteriin. Tästä alkoi hänen musiikkiuransa, joka kesti yli 50 vuotta.

Mihailjuk sävelsi noin 200 laulua, joista monet olivat suosittuja. Huikea menestys – myös kansainvälisesti - oli hänen laulunsa ”Tšeremšina” (”Tuomi”).
Tämä laulu on levyllä ”Keltaiset lehdet: venäläinen toivekonsertti”. Levy on Kuopiossa varastokirjastossa. Jos haluat, voit tilata sen sieltä kaukolainaan lähikirjastosi välityksellä. Tilauksen voi tehdä myös täyttämällä Internetissä olevan lomakkeen http://www.lib.hel.fi/forms/kaukopalvelupyynto.asp .

Mutta ”Tšeremšinan” voit kuunnella myös Internetin kautta Youtube-sivustolta (www.youtube.com). Ikävä kyllä ei ole tietoa, onko laulu siellä laillisesti! Joka tapauksessa löydät videon, jolle laulu sisältyy, kun kirjoitat hakuruutuun sanan cheremshyna (laulun nimi englantilaisittain). Videon tunnuskuvassa on tuomenkukkia ja sen on lähettänyt nimimerkki iryna787. Videon kuvanauhassa ovat ensin säveltäjä ja laulun ensimmäinen esittäjä. Sitten seuraa levyn kansi ja lopuksi erilaisia ukrainalaismotiiveja. Laulun esittää Dmitri Gnatjuk – sama mies, joka laulaa sen levyllä ”Keltaiset lehdet”. Kaunis on laulu!

Muita Mihailjukin sävellyksiä en löytänyt suomalaisista kokoelmista. Itsestään Mihailjukista onnistuin löytämään tietoa vain ukrainan kielellä. Tässä ovat lähteeni: lyhyet elämäkertatiedot ja lehtiartikkeli.

http://www.pisni.org.ua/persons/493.html

http://www.day.kiev.ua/262675

Voit kokeilla artikkelin kääntämistä Google-kääntäjällä, joka avautuu Googlen aloitussivun ylä-reunasta. Käännökset suomen kieleen vain saattavat olla aika outoja…