Otsikko
Törmäsin Youtubessa mielenkiintoiseen elokuvaan El monje fantasma. Elokuvaan löytyi vain espanjankielinen tekstitys, mutta alku- ja lopputeksteistä selvisi…

Kysytty

Hei!

Törmäsin Youtubessa mielenkiintoiseen elokuvaan El monje fantasma. Elokuvaan löytyi vain espanjankielinen tekstitys, mutta alku- ja lopputeksteistä selvisi elokuvan alkuperäinen nimi Det skaldede spogelse, ja että elokuva perustui samannimiseen Bent Rasmussenin kirjoittamaan romaaniin. Kirjailija itse oli tehnyt myös käsikirjoituksen elokuvaan.
En kuitenkaan löytänyt Bent Rasmussenista juuri mitään tietoja - tai oikeastaan liikaakin - sillä nettihaulla löytyi montakin Bent Rasmussenia. Sen verran sain selville, että tämä etsimäni Bent Rasmussen on syntynyt v. 1934 ja että kyseinen kirja on ilmestynyt 1999. Löysin myös sen ISBN:n 9788700135185.
Kysymykseni kuuluu: mistä tämän kirjan voisi saada käsiinsä? Entä onko tältä Rasmussenilta suomennettu jotain teoksia? Ja löytyykö kirjailijasta mitään lisätietoa?
Odotan kiitollisena ja mielenkiinnolla lisävalaistusta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Bent Rasmussen tuntuu todella olevan yleinen nimi nettihaun mukaan!

Varsin vähän tietoa kirjailija Bent Rasmussenista löytyy. Hän on syntynyt 21.9.1934 Silkeborgissa Tanskassa ja kirjoittanut varsin mittavan tuotannon lastenkirjoja, aikuisten romaaneja, teatteri-, elokuva- ja kuunnelmakäsikirjoituksia. Kirjoja on yhteensä n. 50 ja palkintojakin lukuisasti. Jonkin verran tietoa hänestä löytyy http://www.forfatterweb.dk/oversigt/rasmussen/print_rasmussen. (Otsikolla Hele portrættet om Bent Rasmussen)

Elokuvaksikin tehty Det skaldede spogelse on ilmestynyt ensimmäisen kerran vuonna 1984 nimellä Jasper, Hankatten og det skaldede genfaerd. Etsiskelin kumpaakin kirjaa, mutta Suomen kirjastoissa teosta ei näytä olevan saatavissa, lähin mahdollinen kaukolainapaikka on Tanskan kirjastoissa. Ulkomailta tilatuista kaukolainoista Lohjan kaupunginkirjasto laskuttaa laskun mukaan. Joitain muita Rasmussenin teoksia näkyy Suomessakin olevan saatavilla, mm. Mens barken braender ja Djaevelens kniv.

Adlibris.com -verkkomyynnin mukaan Det skaldede spogelse on tilapäisesti loppu. Kööpenhaminalainen antikvariaatti ilmoitti myynnistä, mutta varmaahan tämä ei ole (antikvariat.net)

Suomen kansallisbibligrafia Fennican mukaan Rasmunssenilta ei ole suomennettu mitään.