Otsikko
Tietäisitkö mahdollisesti suomalaisia kirjailijoita, joiden kirjoitustyyli ja kirjojen teemat vastaavat portugalilaisen kirjailian Paulo Coelhon teoksia …

Kysytty

Hei! Tietäisitkö mahdollisesti suomalaisia kirjailijoita, joiden kirjoitustyyli ja kirjojen teemat vastaavat portugalilaisen kirjailian Paulo Coelhon teoksia (erityisesti kirjoja Alkemisti ja Pyhiinvaellus)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Coelhon tyyppisiä filosofisia romaaneja voisivat olla esimerkiksi:
Alasalmi, Päivi : Joenjoen laulu (2013) ja Pajulinnun huuto (2015). Kirjoissa käsitellään saamelaisten ja suomalaisten suhteita, saamelaisen identiteetin säilymistä, kristinuskon tuloa käännytyksineen. Myös naisten asema ja häpeä aviottomista lapsista teemana.

Itkonen, Juha : Myöhempien aikojen pyhiä (2003) . Itkosen esikoiskirjassa kaksi mormonipoikaa saapuu Suomeen levittämään omaa uskontoaan suomalaisten keskuuteen. Kirjassa kuvataan kahden nuorukaisen suhdetta uskontoon ja toisiinsa, sitä kuinka suomalaiset suhtautuvat näihin sanansaattajiin, uskonnollisia yhteisöjä ja ristiriitoja, ulkopuolisuutta
Karna, Maija : Neljä valkoista koiraa Santiagon tiellä (2015). Kirja kertoo suomalaisnaisen vaelluksesta Valamon luostarin kautta Santiago de Compostelaan.
Pelle Miljoona: Buddha Blues (1985). Pello Miljoonan esikoisromaani, jossa mies lähtee etsimään totuutta mystisestä idästä.

Mika Waltarin romaaneista Valtakunnan salaisuus (1960) ja Feliks onnellinen (1958) käsittelevät selvimmin uskonnollisia ja filosofisia teemoja. Valtakunnan salaisuus -romaanissa roomalainen virkamies kirjoittaa kirjemuodossa todistuksen ensimmäisen pääsiäisen jälkeisistä päivistä ja kristinuskon synnystä . Feliks onnellinen -kirjassa liikuttavalla miesreppanalla on pakonomainen tarve todistaa kristinuskosta, mikä saattaa hänet konfliktiin ympäristönsä kanssa.

Myös Tommy Hellstenin tietäjä trilogiassa : Tietäjä, Tietäjän kylä ja Tietäjän silmin on Coelho-tyyppisiä sävyjä.

Voit etsiä lisää mahdollisia kirjoja Helmet-tietokannasta hakusanoilla filosofiset romaanit tai vaellusromaanit.

http://www.kysy.fi/kysymys/pidan-kovasti-paulo-coelhon-kirjoista