Tietääkö kukaan tämän laulun säveltä? Joka kevät, kun viherrys virpiin käy joka kevät, kun kuulen mä käen, joka syys tai talvi, kun himmertäy sinut, Karjala,…

Kysytty

Tietääkö kukaan tämän laulun säveltä?

Joka kevät, kun viherrys virpiin käy
joka kevät, kun kuulen mä käen,
joka syys tai talvi, kun himmertäy
sinut, Karjala, eessäni näen.

Olen kuullut, kun lauloivat partasuut.
Olen kokenut kohtalos päivät.
Olen nähnyt ne vehmaina lehtivät puut,
jotka Karjalan kunnaille jäivät.

Olet, Karjala, muistojen kultainen maa,
sadoin hiljaisin kukkivin kummuin.
Sinut sieluni silmillä valloittaa,
minä tahtoisin raikuvin rummuin.

Vielä ennen kuin levolle painuvi pää,
minä tahtoisin käydä sun kyliis,
vain katsoa, koskea tervehtää,
sekä upota unhoon sun syliis.

Sanat: Reino Hirviseppä
Sävel: Simo Härkönen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti tämä näyttää todella vaikealta tapaukselta, kun emme edes tiedä laulun nimeä. Kun kysyjä ei kerro, mistä teksti ja tekijöiden nimet on saatu, on vaikea arvioida, millä nimellä tätä etsisi.

Viola-tietokanta ei tunne yhtään Härkösen ja Hirvisepän yhteistyön tulosta, enkä ole löytänyt sellaista myöskään hakuammunnalla erilaisista Karjala-aiheisista nuottikokoelmista.

Olen silti valmis jatkamaan etsintöjä, jos saan kysyjältä lisätietoja tämän tekstin lähteestä ja tekijätiedoista.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto