Tietääkö joku mikä on sanan 'puotipuksu' alkuperä? Mistä tulee tuo puksu yksikössä, monikko 'puksut' on sanakirjan mukaan 'housut'. Tiedosta kiinnostunut

Kysytty

Hei!
Tietääkö joku mikä on sanan 'puotipuksu' alkuperä? Mistä tulee tuo puksu yksikössä, monikko 'puksut' on sanakirjan mukaan 'housut'.
Tiedosta kiinnostunut

Vastaus

Vastattu

Arkikielen puotipuksu-sanan merkitys yleiskielessä on kauppa-apulainen.

Suomen kielen sanakirjoista löytyy hyvin vähän tietoa sanan alkuperästä. Sana puoti on lainaa ruotsin sanasta bod (kauppapuoti, aitta, koju). Suomen kirjakielessä puoti on ensi kertaa mainittu vuonna 1609.

Tarkempaa tietoa voi pyytää Kotimaisten kielten keskuksen Kieli- ja nimineuvonnasta: https://www.kotus.fi/palvelut/kieli-_ja_nimineuvonta

Lähteet:

Kaisa Häkkinen, Nykysuomen etymologinen sanakirja (2009).

Kielitoimiston sanakirja; 2. osa, L-R (2012).

Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja. 2, L-P (1995).