Otsikko
Tiedustelisin käytäntöä poistokirjojen suhteen. Millä perusteilla kirja päätyy poistokirjaksi? Voiko poistokirjoja bongata (eli tässä tapauksessa ostaa) muuten…

Kysytty

Hei. Tiedustelisin käytäntöä poistokirjojen suhteen. Millä perusteilla kirja päätyy poistokirjaksi? Voiko poistokirjoja bongata (eli tässä tapauksessa ostaa) muuten kuin sattumalta kirjastossa asioidessa? Onko olemassa jotakin foorumia tarjolla olevista poistokirjoista esim maakuntatasolla? Ikävää jos jokin hyvä poistettu kirja menisi itseltä ohi, eikä saisi onnellista loppuelämän kotia, vain sen takia että asioin kirjastossa harvakseltaan ja aina tietyssä samassa lähikirjastossa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaston aineistoa poistetaan pääasiassa huonon kunnon takia. Uudempia ja ehjiäkin kirjoja poistetaan, kun alun suuri kysyntä hiipuu ja kappaleita on liikaa lainauslukuihin nähden. Osa vähän lainatusta aineistosta varastoidaan. Jos kirjaston viimeinen kappale poistetaan, se lähetetään usein Varastokirjastoon Kuopioon, josta kirja on edelleen lainattavissa kaukolainana. Hyvin harvoin kirja siis poistuu kokonaan saatavilta.

Varsinais-Suomen alueella jokainen kirjasto hoitaa itse poistokirjojensa myynnin. En ole tietoinen, että muuallakaan Suomessa olisi järjestelmällisempää poistokirjojen myyntiä. Turussa poistokirjoja on jatkuvasti myynnissä osastoilla. Joidenkin tapahtumien yhteydessä kirjoja voi olla myynnissä suurempia määriä kerralla, esimerkiksi Turun pääkirjastossa on ollut vuosittain poistokirjamarkkinat osana Taiteiden yön tapahtumia. Organisoidumpaan myyntiin kirjastolla ei ole resursseja, emmekä voi ottaa vastaan asiakkaiden "ostopyyntöjä". Valtaosa poistetuista on likaisia tai rikki, eivätkä kelpaa myyntiin.