Tiedustelen miten olisi helpointa löytää lehtijuttu (ilmestynyt jossakin suom. kielisessä aikakauslehdessä), josta tiedän otsikon ja toimittajan nimen. Sain…

Kysytty

Tiedustelen miten olisi helpointa löytää lehtijuttu (ilmestynyt jossakin suom. kielisessä aikakauslehdessä), josta tiedän otsikon ja toimittajan nimen. Sain tutkimukseni informantilta huonolaatuisen kopion jutusta, mutta tästä ei selviä lehden nimi eikä tarkka vuosi ja osa tekstistäkin puuttuu.

Toimittaja: Marja Kaipainen (kuvaaja Urpo Rouhiainen
Jutun otsikko: Mikä on diplomaatin rouvan osa
Ilmestynyt joko 1974 tai 1975 (päättelin jutun sisällöstä).

Kyseessä voisi olla esim. Apu tai Seura, mutta en ole varma. Haastateltavina ovat kolme diplomaatin vaimoa.

Vastaus

Vastattu

Jyväskylän kaupunginkirjastossa ei ole säilytetty Apuja ja Seuroja noin pitkältä ajalta. Yliopiston kirjaston vapaakappalekokoelmassa niitä on, mutta yksittäisiä artikkeleita ei pysty hakemaan. Kannattaa ehkä kysyä asiaa suoraan kyseisiltä lehdiltä.

https://www.apu.fi/yhteystiedot

https://seura.fi/

2 ääntä

Kommentit

Kansalliskirjaston digitaalisissa lehdissä on mukana Apu (ei vapaasti verkossa luettavissa), ja sieltä tätä juttua ei ainakaan löydy.

Hakemalla Marja Kaipaisen ja Urpo Rouhiaisen nimellä löytyi uutinen toukokuulta 1973, jossa Suomen aikakauslehdentoimittajain liitto on antanut Kaipaiselle Vuoden juttu -palkinnon ja Rouhiaiselle kunniamaininnan Anna-lehdessä vuonna 1972 ilmestyneistä jutusta ja kuvituksesta. Tämä viittaisi siihen, että lehti saattaisi tässäkin tapauksessa olla Anna.