Otsikko
Tiedustelen Liperin Roukalahti kansakoulun sijaintipaikkaa. Olen ollut lyhyen ajan siellä jatkosodan aikana (joulukuu 1944- tammikuu 1945) (todistus on)…

Kysytty

Tiedustelen Liperin Roukalahti kansakoulun sijaintipaikkaa.
Olen ollut lyhyen ajan siellä jatkosodan aikana (joulukuu 1944- tammikuu 1945) (todistus on)
Liperin Kunnan sivuilla tiedustelin mutta sieltä en tietoa saanut. Helsingin kirjastosta löytyi yksi julkaisu joka ei juuri auttanut.
Internetin kautta en onnistunut löytämään kuin viitteet johonkin artikkeliin = Roukalahden ja Tutjuniemen kansakoulut. Voisiko tätä kautta löytyä tieto joku julkaisu joka vastaisi kysymykseeni.
Internetistä olen kyllä löytänyr kuvan ao koulusta ei tarkempaa tietoa paikasta. Ilmeisesti on lakkautettu. Tietoa kaipaisin koska siihen paikkaan liittyy muu tärkeä tapahtuma.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Liperin pitäjän historiassa toisessa osassa (Salokas) kerrotaan Liperin kouluista ja mainitaan Roukalahden koulun perustaminen. Kirjassa tosin nimi on Ruokolahden koulu. Pekka Pakarisen kirjassa Suurliperistä leipäpitäjäksi, koulun ja kylän nimi on nykyisessä muodossa, koulun perustamisvuosi täsmää.

Koulunpito aloitettiin Roukalahdessa vuonna 1905 yksityisin varoin. Kunnalliseksi koulu saatiin 1907. Koulu oli toiminut ahtaissa vuokratiloissa, ja alettiinkin puuhata omaa koulutaloa. Vuonna 1909 kunta osti maanviljelijä Mikko Lappalaiselta lähes 3 ha:n suuruisen palstan tilalta Roukalahti n:o 21. Koulukartano rakennettiin ja se valmistui 1911.

Karjalattaren artikkeli vuodelta 1915 vahvistaa nämä tiedot. Siinäkin puhutaan vielä Ruokolahdesta.

Lähteet:
Salokas, Eino: Liperin pitäjän historia II : vuodet 1873-1930. 1937
Pakarinen, Pekka: Suurliperistä leipäpitäjäksi. 2006.
Karjalatar 1915 : n:o 65B (Hirvonen: Ruokolahden ja Tutjunniemen kansakoulut)

1 ääntä

Kommentit

Tutjuntie 179 voi ol oikia osoite..