Terve Vostok-tutkimusasema Australian antarktisella territoriolla on lienee maailman kylmin paikka. Alhaisin siellä mitattu lämpötila on ollut -89.2-Celsius…

Kysytty

Terve

Vostok-tutkimusasema Australian antarktisella territoriolla on lienee maailman kylmin paikka. Alhaisin siellä mitattu lämpötila on ollut -89.2-Celsius-astetta.

Hiilidioksidi härmistyy eli muuttuu kaasusta suoraan kiinteään olomuotoon -79-asteen tietätimillä. Ihmisen uloshengitysilma sisältää käsitykseni mukaan paljon hiilidioksiidia.

Rupesi vaan askarruttamaan, että rupeaako suusta tulemaan jääpuikkoja höyryn sijasta, jos kovemmilla pakkasilla tuolla Vostokin tietämillä sattuisin hengailemaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ihmisen uloshengitysilman lämpötila on sen verran korkea, että sen sisältämä hiilidioksidi ei varmaankaan härmisty aivan heti eli suusta ei tule jääpuikkoja.
Hiilidioksidin käyttäytyminen riippuu sekä lämpötilasta että ilmanpaineesta. Kysymys on sen verran monimutkainen, että sitä kannattaisi kysyä kemian alan asiantuntijoilta suoraan esimerkiksi Helsingin yliopiston kemian laitoksen Kysy kemiasta -palvelusta: http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/palvelut/kysykemiasta/kysy.htm .