Teen tutkielmaa Anni Polvasta ja haluaisin tietää kuinka kauan hän yleensä ahersi yhden kirjan parissa ja jättikö hän mitään kirjaa kesken? En löydä niitä…

Kysytty

Teen tutkielmaa Anni Polvasta ja haluaisin tietää kuinka kauan hän yleensä ahersi yhden kirjan parissa ja jättikö hän mitään kirjaa kesken? En löydä niitä mistään... Please help me

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakaan seuraavista lähteistä ei löytynyt tietoa, että Anni Polvalta olisi jäänyt joku teos kesken:
-Suomen kirjailijat 1945-1980: pienoiselämäkerrat, teosbibliografiat, tutkimusviitteet. - Helsinki : Suomalaisen kirjallisuuden seura. 1985.
-Kotimaisia naistenviihteen taitajia : 100 vuotta rakkautta ; toim. Ritva Aarnio ja Ismo Loivamaa. - Helsinki : BTJ Kirjastopalvelu. 1999.
Myöskään useilta nettisivuilta ja lehtileikkeistä ei löytynyt tietoa, että Polvalta olisi jäänyt kirjan kirjoittaminen kesken.

Polvalta on 48 vuoden aikana julkaistu 104 teosta. Näin ollen yhden vuoden aikana olisi julkaistu keskimäärin noin kaksi teosta. Julkaisuajoista näkee, että alkuvuosina tahti oli yksi kirja vuodessa, mutta kirjoittamistahti kiihtyi sen jälkeen (lähde: Kymenlaakson kirjastojen verkkokirjasto kyyti.kirjas.to).

Seuraavista Anni Polvan haastatteluista ja hänestä kirjoitetuista artikkeleista selviää tarkemmin Anni Polvan työskentelytapa:
-Nuorten suosikkikirjailijat kautta Plätän (toimittajat: Kari Hatanpää, Marketta Härkönen). - Suomen nuortenkirjaneuvoston Tampereen osasto, 1996:
”Kirjoitan kerralla aina vain yhtä kirjaa ja kirjoittaminen on ollut enemmän kuin hauskaa.”
-Me naiset 6.9.1979:
Viime vuosina hänen vakituinen tahtinsa on ollut kirjoittaa ensin yksi rakkausromaani, sitten yksi nuoriso- ja vielä yksi satukirja.
Polva sanoo, että oikeastaan koko hänen elämänsä on kirjoittamista. Kävellessään metsässä tai kaupungilla hän tallentaa muistiinsa kirjoissaan tarvitsemiaan ympäristöjä, tavatuista ihmisistä hän luonnehtii tyyppejä ja samalla kaiken aikaa kuulostelee ja hioo repliikkejä.
Kotona hänellä on alituiseen mukana paperilappusia ja kynä kaulassa: näppärä juonenkäänne voi putkahtaa mieleen vaikka soppakattilan ääressä. Se pitää panna talteen heti.
Kun aviomies alkoi huokailla alituista lampun sytyttämistä öisin, alkoi Anni kirjoittaa keksimänsä ideat pimeässä suurelle pahvilevylle.
-Me naiset 31.3.1994:
”Kirjoitin päässäni silloinkin, kun en kirjoittanut paperille. Ruokaa laittaessanikin kirjoitin. Mutta yöllä en kirjoittanut, koska en halunnut saada nuorena ryppyjä!”
”Tekstiä tulee erityisesti iltaisin ja metsässä. Metsä on minulle koko elämä, en voisi kuvitella elämää ilman metsää!”
Anni Polvan kirjoitustapa ei ole niitä tavallisimpia: hän kirjoittaa kirjansa ensimmäisen version aina käsin, sängyssä kyljellään maaten. Jokaisen kirjansa hän on kirjoittanut neljään kertaan ennen kuin ne ovat lähtenee kustantajalle.
-Suomen nuorisokirjailijoiden nettimatrikkeli (http://www.nuorisokirjailijat.fi/main.php?s=k&k=91):
"Mitenkö kirjoitan? Makuulla rengasvihkoihin ensimmäisen kirjani. Sitten vasta tulee tavallinen kirjoituskone. Jokaisen kirjani olen kirjoittanut neljään kertaan. Kirjoittaminen on ollut enemmän kuin hauskaa. Aiheet valitsevat minut ja kaikissa kirjoissani näkyy oma elämäni ja omat kokemukseni".