Teen äidinkielen päättötyötä Väinö Linnasta ja minua kiinnostaisi se, millaisen vastaanoton Täällä Pohjantähden alla -kirja sai ilmestyessään. Miten ihmiset…

Kysytty

Hei! Teen äidinkielen päättötyötä Väinö Linnasta ja minua kiinnostaisi se, millaisen vastaanoton Täällä Pohjantähden alla -kirja sai ilmestyessään. Miten ihmiset suhtautuivat kirjaan ja mitä mielipiteitä kirja herätti? Olen yrittänyt etsiä tietoa kyseisestä aiheesta mutta etsintäni ei ole tuottanut tulosta. Voisitteko ystävällisesti auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yrjö Varpion teoksessa "Väinö Linnan elämä" (WSOY, 2006) käsitellään ”Täällä Pohjantähden alla” -trilogian vastaanottoa. Muissakin Linnaa käsittelevissä teoksissa saattaa olla jotakin tietoa teosten vastaanotosta. Jos erityisesti reaktiot ulkomailla kiinnostavat, kannattaa tutustua Varpion teokseen ”Pentinkulma ja maailma” (WSOY, 1979).

Hyvä keino voisi olla myös "Täällä Pohjantähden alla" -sarjan lehtiarvostelujen lukeminen. ”Suomen kirjailijat 1945-1980” (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1985) sisältää valikoidun listan Linnan teosten lehtiarvosteluista. Lehtiä tosin voi olla hankalampi saada käsiinsä, mutta osa saattaa olla kirjastossa mikrofilmiltä luettavissa.