Miten ihmisen maine palautetaan?

Kysytty

Miten ihmisen maine palautetaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirja https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/ määrittelee maineen seuraavasti: jostakusta tai jostakin vallitseva käsitys, mielipide. Nykysuomen sanakirja 2 (1980) määritelmässä maine on määritelty myös näin:  jotakin koskeva, kerrottuna leviävä tieto, kulkupuhe tai huhu.

Maine on monen tekijän summa, ja se voi olla positiivinen tai negatiivinen.  Maine on muuttuva ja se koostuu mielipiteistä, kokemuksista, tunteista ja tiedosta. Henkilön käytös ja teot suhteessa muiden odotuksiin vaikuttavat hänen maineeseensa. Maine voi siis muuttua ja mainetta voi näin ollen myös parantaa tai sitä voidaan heikentää muiden käsityksissä. Jos haluaa muuttaa mainettaan tulee toimia tavalla, joka vahvistaa haluttua mielipidettä muissa ihmisissä.