Tarvitsisin tietoa MOST-analyysistä, jota käytetään lähinnä tuotannon toiminnan arviointiin ja kehittämiseen. Kaikki tieto ja mahdolliset tietolähteet ovat…

Kysytty

Tarvitsisin tietoa MOST-analyysistä, jota käytetään lähinnä tuotannon toiminnan arviointiin ja kehittämiseen. Kaikki tieto ja mahdolliset tietolähteet ovat tervetulleita (myös englanninkielinen kirjallisuus käy).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käytössäni olevat hakuteokset ja kotimaiset
artikkeliviitetietokannat eivät MOST-analyysiä tunne. Lindasta
(tieteellisten kirjastojen yhteisluettelo) löytyy Kjell B.
Zandinin kirja MOST work measurement systems. 2nd ed. 1990.
ISBN 0-8247-7604-6. (1. painos vuodelta 1980) Aiheeseen liittynee
myös Mika Mäkisen Työaikastandardin rakentaminen
MOST-työnmääritysmenetelmää avuksi käyttäen : diplomityö.
Tampereen teknillinen korkeakoulu, 1995. Tämän työn lähdeluettelo
voisi auttaa taas askeleen eteenpäin. Tiedustele teosten saatavuutta
ja kaukolainausmahdollisuutta omasta kirjastostasi. Internetistä
löysin H.B. Maynard and company, inc.:in kotisivun
(http://www.hbmaynard.com/default.asp). Viimein selvisi sekin, mistä
sanoista MOST-lyhenne tulee (Maynard Operation Sequence Technique!)
Sivu on kaupallinen ja esittelee yhtiön tarjoamia palveluja ja
tuotteita (mm. MOST-softwarea). Ehkä kannattaa vierailla myös
konsulttipalveluja tarjoavan ja MOSTia (muiden muassa) hyödyntävän
APRS:n (Asia Pacific Research Center) www-sivuilla
(http://www.aprc.com/index.htm).