Onko kirjastolla musiikki aineistoa, jota voisi käyttää harjoitusvideossa (koulutyö) taustamusiikkina rikkomatta tekijänoikeutta

Kysytty

onko kirjastolla musiikki aineistoa, jota voisi käyttää harjoitusvideossa (koulutyö) taustamusiikkina rikkomatta tekijänoikeutta

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeudellisesti vapaata musiikkia, jota voi ilman lupia käyttää vapaasti, on kaikki sellainen musiikki, jonka (a) säveltäjän ja sanoittajan kuolemasta on kulunut vähintään 70 vuotta ja jonka (b) levytyksen julkaisemisesta on vähintään 50 vuotta. Tällaisia ovat esimerkiksi useimmat historialliset äänitteet vanhojen mestareiden sävellyksistä. Populaarimusiikissa täysin vapaata aineistoa on vähemmän, koska yleensä säveltäjien kuolemasta ei ole ehtinyt kulua 70 vuotta. Kansanmusiikki on pääosin vapaata, kunhan levytyksen julkaisemisesta on tuo 50 vuotta kulunut. Kaikissa isoissa kirjastoissa on tällaista aineistoa, tervetuloa tutkimaan.