Tarvitsisin tietoa alle kouluikäisten lasten uskonnollisesta kasvatuksesta.

Kysytty

Tarvitsisin tietoa alle kouluikäisten lasten uskonnollisesta kasvatuksesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun kaupunginkirjastojen yhteisessä PLUSSA-tietokannassa on tiedot mm. alla olevista uskontokasvatusta käsittelevistä kirjoista. Tietokantaa voi selata osoitteessa http://www.libplussa.fi/
Kasvu, usko ja elämä / toimittanut Pekka Launonen, 1997
Ahteenmäki-Pelkonen, Leena: Päivähoidon uskontokasvatus, 1993
Seppälä, Jarkko: Tarvitaanko uskonnollista kasvatusta? - uskonnollisen kasvatuksen tärkeys, 1991
Tamm, Maare: Lasten ja nuorten uskonnollinen maailma, 1988

Yliopistojen ja korkeakoulujen yhteisestä LINNEA-tietokannasta ilmenee, että aiheesta on jonkin verran tehty opinnäytteitä. Tietokantaa voi tarkastella esim. kaupunginkirjaston työasemilta.
Tiihonen, Eila: Esiluokkalaisten eettiseen ja uskontokasvatukseen liittyvän toiminnan kartoitus.
Jyväskylä : Kasvatustieteiden tutkimuslaitos, 1990
Hildén, Marianna: uskontokasvatus - mitä, miten, milloin, miksi? - kahden päiväkodin uskontokasvatus, erot ja yhtäläisyydet, 1997. Erikoistyö: Tampereen yliopisto, opettajankoulutuslaitos, lastentarhanopettajakoulutus
Peruskoulun ensiluokkalaisten käsitykset Jeesuksesta, rukouksesta ja anteeksiantamisesta sekä opettajan arviot niistä / Tuula Hämeenkorpi : mikrokortti (81, [1] lehteä : kuv.). Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Turun yliopiston Rauman opettajankoulutuslaitos
Peltonen-Räty, Heli: Päiväkotien toteuttama uskonnollinen kasvatus - tapaustutkimus Korson seurakunnan alueelta, 2000. Pro gradu -tutkielma, Helsingin yliopisto, Opettajankoulutuslaitos
Majakangas, Nina: Liisa päiväkodin uskontokasvatuksessa - lastentarhanopettajaksi opiskelevien näkemyksiä tyytyväisyyttä ja tyytymättömyyttä aiheuttavasta uskontokasvatuksesta, 1999. Erikoistyö : Tampereen yliopisto, opettajankoulutuslaitos
Tähkänen, Mervi: Lahden yksityisten päiväkotien lasten vanhempien käsityksiä päiväkodissa annettavasta uskontokasvatuksesta, 1997. Tutkielma : Helsingin yliopisto. Teologinen tiedekunta, uskonnonpedagogiikka
Hildén, Marianna: Uskontokasvatus - mitä, miten, milloin, miksi? - kahden päiväkodin uskontokasvatus, erot ja yhtäläisyydet, 1997. Erikoistyö - Tampereen yliopisto, opettajankoulutuslaitos, lastentarhanopettajakoulutus
Lastentarhanopettajien uskonnollisen kasvatuksen intentiot / Päivi Hilska. Tutkielma - Helsingin yliopisto. Teologinen tiedekunta, Uskonnonpedagogiikka
Auramo, Kirsi: Etiikka ja uskonto päivähoitokasvatuksessa - eettisten ja uskonnollisten kasvatustavoitteiden toteutuminen 3-6-vuotiaiden lasten osalta Rauman päiväkodeissa tarkasteltuna. Pro gradu -työ - Turun yliopisto, uskontotiede

Evankelis-luterilaisen kirkon sivuilla osoitteessa http://www.evl.fi/ kohdassa Kirkon nelivuotiskertomus 1996-1999, Kasvatus- ja nuorisotyön otsikon alla kerrotaan kirkon lapsityöstä.