Tarvitsisin luetteloa kirjoista ja artikkeleista, joissa tietoa vienankarjalaisesta runonlaulajasta Anni Lehtosesta, joka kuului Malisten …

Kysytty

Tarvitsisin luetteloa kirjoista ja artikkeleista, joissa tietoa vienankarjalaisesta runonlaulajasta Anni Lehtosesta, joka kuului Malisten runonlaulajasukuun. Toivoisin tietoja sekä hänen elämänvaiheistaan että toiminnastaan runonlaulajana.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Anni Lehtoseen liittyvää tietoa löytyi seuraavasti:
Martti Haavio, Viimeiset runonlaulajat (kertoo mm Malisten suvusta ja Anni Lehtosesta myös; Pekka Huttu-Hiltusen artikkeli "Anni Lehtosen runolauluoppi" kirjassa: Tuulen jäljillä - kirjoituksia kansanperinteestä ja kulttuurihistoriasta (toim. Pekka Laaksonen ja Sirkka-Liisa Mettomäki), Kalevalaseuran vuosikirja, 1999; Stig Söderholm, Vienankarjalaisen rituaali-itkun rakenne ja tuottamismallit: tapaustutkimus, pro gradu -työ: Turun yliopisto, 1982 (tutkimuskohteena Anni Lehtonen); Terhi Utriainen, Kuolema tekstinä: kuoleman ja ihmisen väliset merkityssuhteet vienankarjalaisen Anni Lehtosen perinneteksteissä, lisensiaatintyö: Helsingin yliopisto, 1992; Juminkeko - Kalevalan ja karjalaisen kulttuurin informaatiokeskus on koonnut tietoa Vienan runokylistä nettisivulleen http://www.juminkeko.fi/viena/vuonninen.html. Anni Lehtosesta mainitaan, että A.R.Niemi kirjoittaa hänestä innoittuneesti v. 1921. Kyseessä lienee A.R.Niemen teos Vienan läänin runolaulajat ja tietäjät, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1921.

ARTO artikkeliviitetietokannasta löytyi lisäksi seuraavat Anni Lehtoseen liittyvät artikkelit: Samuli Paulaharju, Syntymä, lapsuus ja kuolema: Vienan Karjalan tapoja ja uskomuksia, sarjassa Kansanelämän kuvauksia 41, SKS 1995; Väinö Salminen, artikkeli Anni Lehtosesta teoksessa Kansallinen elämäkerrasto 3, 1930; Matti Kuusi, artikkeli "Anni Lehtosen runousoppi", Virittäjä 74(1970), s.293-302; Pekka Laaksonen, artikkeli "Samuli Paulaharju Karjalan kankahilla" teoksessa Laaksonen, Pekka: Kotimailla, SKS 1999.