Tarvitsisin kirjan (pari tai kolme kelpaa myös, luultavasti enemman tarvitaan, mutta en mielelläni viitsisi koko kirjastoa kantaa kotiin), jossa kerrottaisiin…

Kysytty

Tarvitsisin kirjan (pari tai kolme kelpaa myös, luultavasti enemman tarvitaan, mutta en mielelläni viitsisi koko kirjastoa kantaa kotiin), jossa kerrottaisiin Lieksa aika laajasti. Teen esitelmän Lieksasta, josta pitäisi löytyä nämä tiedot: Alueen sijainti ja asema osana laajempaa kokonaisuutta; oleellinen paikannimistö. Luonnon olot (pinnanmuodot, maa- ja kallioperä, jääkauden jäljet, vesistöt, ilmasto, kasvillisuus ja eläimistö). Väestö ja asuminen (väestön määrä, asukastiheys alueen eri osissa, väestömuutokset = syntyneisyys, kuolleisuus ja muuttoliikkeet; asuminen).
Mahdollisesti paikallisen kulttuurin ominaispiirteet (historia lyhyesti, tavat yms.). Elinkeinot, työpaikat ja toimeentulo (Alkutuotanto: maa- ja metsätalous, kalastus; Teollisuus: eri teollisuudenalat; Tietotekniikka; Palvelut: kauppa postit ja pankit, liikenneverkko j muut yhteydet, terveyspalvelut, kulttuuri- yms. tarjonta, ympäristö- ja jätehuolto).
Hallinnonalat ja eturyhmät (kunnan toimielimet ja poliittiset valtasuhteet, kylätoimikunnat/asukasyhdistykset yms.).
Ajankohtaiset asiat, ongelmat, alueen kehittäminen ja tulevaisuus. Eli nämä asiat pitäisi löytyä esitelmästäni ja jostain minun ne pitäisi taikoa. Olen etsinyt tietoa jo aika pitkaan huonoin tuloksin. Myös nettiosoitteet kelpaavat vallan mainiosti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esitelmäsi aihepiiri on aika laaja, joten yhdestä kirjasta ei vastausta kysmyksiisi löydy.
Seuraavissa kirjoissa on tietoa Lieksasta yleisesti:
FINLANDIA : Otavan iso maammekirja 4, 1985.
KARJALA 4., 1983.
SAVOLAINEN, MIKKO: Lieksa : erämaakaupunki, 1981.
Lieksan historiasta löytyy edellä mainittujen lisäksi mm. kirjoista:
KIISKINEN, Osmo: Pielisjärven historia 4 : 1865-1920, 1991.
PUROLA, Aarne: Lieksan kauppala 1936-1972 : historiikki Brahean kaupungista Lieksan kaupunkiin,
1989.
Seuraavista teoksista on varmaan hyötyä muihin etsimiisi aihealueisiin:
KARJALAN vaaroilta, 1984.
LIEKSAN luonto-opas, 1997.
KOKKONEN, Heikki: Vuoden kierto Pohjois-Karjalassa, 1996.
POTINKARA, Oiva: Erämaata ja koskien kohinaa : Ruunaan luonnonsuojelu- ja retkeilyalueen historiaa,
1997.
KOLIN opas, 1988.
YMPÄRISTÖN tila Pohjois-Karjalassa, 1996.
ITÄ-SUOMEN katsaus 2000.
KUNNALLISHALLINTO 2000.
ITÄ-SUOMEN LÄÄNINHALLITUS: Tietoja Itä-Suomen läänin kuntien sosiaali- ja terveydenhuollosta 1996-1999, 1999.
POHJOIS-KARJALAN LIITTO: Pokat 2006 : Pohjois-Karjalan maakunnan kehittämisen puitteet vuoteen 2006, 1998.
LIEKSAN kaupungin toimintakertomukset.

Joensuun kaupunginkirjaston artikkelitietokanta Käkösestä löytyi viite:
Väen väheneminen jatkuu. LIEKSAN LEHTI 30.12.2000, n:o 150, s.1.( Lieksa, väestö, muuttoliike)

Lieksan kaupungin kotisivuilta löytyy jonkin verran ajankohtaista tietoa: http://www.lieksa.fi/
Sitä kautta pääsee Lieksan kirjaston aineistorekisteriin, josta Lieksaan liittyvää kirjallisuutta voi myös hakea: http://www.lieksa.fi/palvelut/paakir.htm .
Artikkelitietokanta Käkösen osoite on: http://www.jns.fi/artikkelit/aineistohaku.html