Otsikko
Tarvitsisin kirjallisuutta vanhemman psyykkisestä sairaudesta ja sen vaikutuksista lapseen.

Kysytty

Tarvitsisin kirjallisuutta vanhemman psyykkisestä sairaudesta ja sen vaikutuksista lapseen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavista teoksista voisi olla hyötyä:

- Inkinen: Vertti - käsikirja ryhmäohjaajille, Profami, 2005
- Jähi: Työstää, tarinoida, selviytyä – vanhemman psyykkinen sairaus lapsuudenkokemuksena, Tampere University Press, 2004
- Kuronen: Leikki-ikäinen lapsi ja psyykkisesti sairas vanhempi - satukirja lapsille, Savonia-ammattikorkeakoulu, 2004 (Sisältää sadun Jouni ja taikakivi)
- Niemelä: Pienilläkin padoilla on korvat, Suomen kasvatus- ja perheneuvontaliitto, 2000
- Näkymätön lapsi aikuispsykiatriassa / toim. Matti Inkinen, Tammi, 2001
- Söderblom: Lapsi masentuneen vanhempansa kanssa vertaisryhmässä, Profami, 2005
- Tepa tahtoo tietää / teksti: Minna Hintsala, MLL, 2002

Tytti Solantaukselta on myös kirja Mikä meidän vanhempia vaivaa? – käsikirja lapsille ja nuorille, joiden äidillä tai isällä on mielenterveyden ongelmia, 2005.

Lastenkirjallisuutta aiheesta tuntuu löytyvän vähänlaisesti. Pija Lindenbaumin kuvakirja Kun Ollin äiti unohti (WSOY, 2006) käsittelee äidin psyykkistä sairastumista.

Teosten saatavuutta kannattaa kysellä omasta kirjastosta. Kirjoja on mahdollista kaukolainata myös muista kirjastoista, mikäli ne eivät kuulu oman kirjastosi kokoelmiin.