Otsikko
Tarvitsisin Bulgakov: "Puolihullu Zhurden" teoksen. (Suomennos/englanninnos voi olla jotain Zhurdeniin viittaavaa..) Helsingin kirjastosta taitaa kirja loytyä…

Kysytty

Tarvitsisin Bulgakov: "Puolihullu Zhurden" teoksen. (Suomennos/englanninnos voi olla jotain Zhurdeniin viittaavaa..)
Helsingin kirjastosta taitaa kirja loytyä vain venäjäksi mutta toivottavasti jostain muualta loytyisi edes englanniksi!
Zhurden on ilmeisesti etunimi ja teos on kirjoitettu mukaellen Molieren (kai-) Porvari aatelismiehena-teosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti en löytänyt pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen Helmet-tietokannasta Bulgakovin teoksista suomeksi/englanniksi mitään suoranaisesti Zhurdeniin viittaavaa.

Tosin internetin kautta selvisi, että näytelmästä on olemassa englanninkielinen versio, tosin useammalla nimellä: esim. "Crazy Zhurden", "The half-witted Jourdain".

Etsin teosta useista kotimaisista (mm. Linda, Manda) sekä ulkomaisista (OCLC WorldCat, British Library) tietokannoista. British Libraryn kokoelmista löytyi seuraavanlainen versio:

Poloumnyĭ Zhurden = The half-witted Jourdain : Mol'eriana / M. Bulgakov. Letchworth : Prideaux Press, 1978. ( Russian titles for the specialist, ISSN 0305-3741 ; no.122)

Tosin tämän kirjan tiedoissa oli huomautus: "Russian title transliterated. - Russian text." Kirjan teksti lienee siis venäjää.

Mutta kirjaa voi pyytää vielä etsimään kaukopalvelun kautta.