Otsikko
Tarvitsisin apua yhden runon tunnistamisessa. Minulla on tallessa paperisena Helinä Siikalan ruono yksinäisyydestä mutta en tiedä runon oikeaa nimeä enkä sen…

Kysytty

Hei,
tarvitsisin apua yhden runon tunnistamisessa. Minulla on tallessa paperisena Helinä Siikalan ruono yksinäisyydestä mutta en tiedä runon oikeaa nimeä enkä sen julkaisutietoja. Osaisitko auttaa?

Tässä runo:

Mitä on yksinäisyys,
metsä
johon menet yhä kauemmaksi,
kunnes jonakin päivänä
seisahdut, eksynyt,
ja, minkä luulit puiksi,
on toisia yhtä eksyneitä
matkallaan;
ja onhan puilla nimensä,
mutta maasta ne ottavat voiman
heikkouden, kasvunsa mukaan,
samaa taivasta kurkottavat.

- Helinä Siikala-

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsitty Helinä Siikalan runo on peräisin hänen kokoelmastaan Pysähdytään, anna kätesi (Otava, 1977). Tähän kokoelmaan sisältyviä runoja ei ole erikseen nimetty. Ne on ryhmitelty roomalaisin numeroin seitsemään erilliseen osioon. Kirjan lopusta löytyvään sisällysluetteloon kukin runo on listattu alkusäkeensä mukaan. "Mitä on yksinäisyys" on toisen osion - tai sikermän - neljäs runo.