Tarvitsisi yhtä koulutehtävää varten tietää hieman japanin isänmaallisuudesta ,keskustelunaiheista ja kukkien antamisesta! Kirjoista ja netistä ei ole löytynyt…

Kysytty

Tarvitsisi yhtä koulutehtävää varten tietää hieman japanin isänmaallisuudesta ,keskustelunaiheista ja kukkien antamisesta! Kirjoista ja netistä ei ole löytynyt mitään kunnollista materiaalia ,joten toivoisin jos voisitte auttaa mahdollisimman nopeasti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käyttökelpoisia suomenkielisiä tiedonlähteitä tämäntapaisten kysymyksien ratkaisemiseksi ovat esimerkiksi seuraavanlaiset teokset:

Richard D. Lewis, Kulttuurikolareita. Otava, 1996
Reima T. A. Luoto, Kansainvälinen etikettikirja. Fenix-kustannus, 1993
Arja Mikluha, Lahjat ja liikelahjat eri maissa. Yrityksen tietokirjat, 1997
Arja Mikluha, Kommunikointi eri maissa. Yrityksen tietokirjat, 1998
FINTRAn Kulttuureja ja käyttäytymistä -sarjan kirjat

Erityisesti japanilaista kulttuuria käsitellään mm. näissä:

Japanin kulttuuri. Otava, 1994
Juhani Lompolo, Japanin aapinen : japanilaismaailman salat avautuvat.
Orienta, 2002

Japanilaiset ovat hyvin isänmaallisia. Isänmaahan ja isänmaallisuuteen liittyvät tunteet ovat Japanissa hyvin voimakkaita. Useat japanilaiset suojautuvat vieläkin ulkopuolisilta vaikutteilta. Varsinkin ulkomaalaisten on japanilaisten kanssa tekemisissä ollessaan syytä välttää Japanin kritisoimista.

Keskustelunaiheina suosittuja ovat Japanin saavutukset eri aloilla. Japanilaiset ovat innokasta urheilukansaa sekä aina uteliaita kuulemaan vieraista oloista. Harrastukset, ruoka ja kulttuuri ovat hyviä keskustelunaiheita. Jos ulkomaalainen haluaa tehdä vaikutuksen japanilaisiin isäntiinsä, hänen kannattaa varautua keskustelemaan sumopainista tai kukkien asettelusta - japanilaisiin tekee aina vaikutuksen, jos vieras osoittaa olevansa jollakin tavalla perillä näistä japanilaisille tärkeistä asioista. Toisen maailmansodan historiaa ja politiikkaa on syytä välttää; keisari kuuluu niin ikään vältettäviin aiheisiin.

Japani kuuluu niihin maihin, joissa kukkia ei arvosteta lahjoina tai niitä ei jostain muusta syystä yleensä anneta lahjaksi. Merkittävä poikkeus tähän sääntöön ovat kosiomielessä liikkeellä olevat, joiden kyllä sopii antaa kukkalahjoja. Erityisesti tulee muistaa olla viemättä ruukkukasveja sairaalle, koska ne symboloivat "juurtumista", mitä sairauden ei pidä tehdä.

Lähteet:
Kulttuureja ja käyttäytymistä : Aasia. FINTRA, 1999
Reima T. A. Luoto, Kansainvälinen etikettikirja.
Arja Mikluha, Lahjat ja liikelahjat eri maissa.