Tarvitsen tutkielmaa varten Rosa Liksomin teosten kaikki arvostelut, jotka on julkaistu suomalaisissa sanomalehdissä. Arvostelujen tulee olla kokonaisia (siis…

Kysytty

Tarvitsen tutkielmaa varten Rosa Liksomin teosten kaikki arvostelut, jotka on julkaistu suomalaisissa sanomalehdissä. Arvostelujen tulee olla kokonaisia (siis ei lyhennelmiä tai katsauksia). Mistä tietokannasta arvosteluja voi etsiä? Vai löytyykö niitä esim. kirjastojen mikrofilmeiltä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kotimaisen nykykirjallisuuden tietokantaan Sanojen aikaan on listattu jokaisen Liksomin teoksen kohdalle keskeiset arvostelut ja muut lähteet. Arvosteluita ei ole kuitenkaan mahdollista lukea Sanojen ajan kautta. Kannattaa siis aloittaa tutkimukset Sanojan ajasta: http://www.sanojenaika.fi/
Viitetietoja sanomalehtien artikkeleista ja arvosteluista löytyy myös mm. Arto- ja Aleksi-tietokannoista, jotka ovat käytettävissä useimmissa kirjastoissa.

Sanomalehtien arvosteluita löytyy jonkin verran verkosta, mutta niiden lukeminen on usein maksullista. Monet kirjastot ovat ostaneet asiakkailleen mahdollisuuden selailla näitä arkistoja. Helsingin kaupunginkirjasto on hankkinut oikeudet mm. Helsingin Sanomien arkistoon. Todennäköisesti joudut kuitenkin kaivamaan suurimman osan arvosteluista mikrofilmatuista lehdistä. Mikrofilmattuja sanomalehtiä löytyy parhaiten Kansalliskirjastosta (Helsingin yliopiston kirjasto), mutta suurimmista kaupungin- ja kunnankirjastoista löytyy myös suhteellisen laajat kokoelmat mikrofilmattuja lehtiä.