Tarvitsen selkokielellä ohjeet helmet kirjaston äänikirjojen kuunteluun. (Ja uskon että muutama muukin ihminen tykkäisi tästä tiedosta).

Kysytty
29.3.2022

Tarvitsen selkokielellä ohjeet helmet kirjaston äänikirjojen kuunteluun. (Ja uskon että muutama muukin ihminen tykkäisi tästä tiedosta).

Vastaus

Vastattu
31.3.2022
Päivitetty
31.3.2022

Helmet-kirjastojen asiakkailla on käytössä kolme erilaista äänikirjapalvelua. Kaikkien palveluiden käyttöön tarvitaan Helmet-kirjastokortti ja siihen liittyvä pin-koodi sekä internetyhteys. Varaaminen ja Naxo Spoken World Libraryn sovelluksen käyttö vaativat myös sähköpostin. 

Ellibs sisältää kotimaisia e-kirjoja ja e-äänikirjoja. Myös ruotsinkielisiä. 

SELAIN
1. Mene osoitteeseen https://www.ellibslibrary.com/collection
2. Klikkaa Kirjaudu sisään.
3. Tarkista, että Kirjasto-ruudussa lukee Helmet-kirjasto. Jos ei valitse se, valikosta.
4. Kirjoita käyttäjätunnus kohtaan kirjastokorttisi numero (pitkä numerosarja, joka on kirjastokortissa). Pin-koodi on kirjastokorttiin liittyvä 4-numeroinen koodi (sama, jolla esimerkiksi varaat aineistoa helmetissä).
5. Kun kirjaudut ensimmäisen kerran, palvelu saattaa kysyä syntymäaikaasi.
6. Valitse Tiedostomuodot -valikosta MP3-äänikirjat.
7. Voit selata luetteloa. Jos haluat kuunnella heti jotakin kirjaa, klikkaa teosta, jonka tiedoissa lukee Lainattavissa ja aloita kuuntelu. Jos haluat äänikirjan, jonka tiedoissa lukee varattavissa, voit varata kirjan ja saat sen vuorollasi kuunneltavaksi. Järjestelmä kysyy varaajalta sähköpostiosoitteen.

SOVELLUS:
1. Avaa PlayKauppa (Android-puhelin) tai AppleStore (IPhone). Lataa Ellibs.
2. Kun sovellus on laitteellasi:
Valitse oma kirjastosi - Helmet-kirjastot. 
Kirjastokortin numero (omasta kirjastokortistasi).
Pin-koodi : Helmet-pinkoodi
Jos olet kiinnostunut vain äänikirjoista, suodata Tiedostomuoto: MP3.
Voit klikkaamalla alkaa kuunnella niitä äänikirjoja, joissa lukee  Lainattavissa. Jos äänikirjan tiedoissa lukee Varattavissa, voit varata sen klikkaamalla.

OverDrive sisältää pääosin englanninkielisiä, mutta myös esimerkiksi ruotsin- ja venäjänkielisiä äänikirjoja. Voit käyttää sitä sekä selaimella että mobiilisovelluksella.

SELAIN:
1. Mene osoitteeseen https://helmet.overdrive.com
2. Klikkaa Sign in.
3. Kirjoita kirjastokortin tunnus ja pin-koodi. 
4. Klikkaa Collection.
5. Valitse Audiobooks.
6. Saatavilla olevan äänikirjan voit lainata klikkaamalla ensin kirjan kantta ja sen jälkeen Borrow.
7. Lainassa olevan äänikirjan voit varata  Place a hold -komennolla.

SOVELLUS:
1. Avaa PlayKauppa (Android-puhelin) tai AppleStore (IPhone). Lataa Libby.
2. Add Library : Helsinki City Library
3. Add Card: Kirjoita kirjastokorttisi numero ja pin-koodi.
4. Suurennuslasia klikkaamalla pääset hakuun. Voit kirjoittaa kirjan tai tekijän nimen. 
5. Rakennuksen kuvaa klikkaamalla pääset selaamaan kokoelmaa. 
6. Borrow-komennolla pääset lainaamaan ja kuuntelemaan. 

Naxos Spoken World Library : sisältää englanninkielisiä klassikkoäänikirjoja

SELAIN:
1. Mene osoitteeseen: https://helsinkilib.naxosspokenwordlibrary.com/
2. Kirjoita Login-ruutuun kirjastokorttisi numero.
3. Kun löydät kirjan, jota haluat kuunnella, klikkaa kirjan kantta ja paina PLAY.

SOVELLUS:
1. Kirjaudu palveluun edelllä kuvatulla tavalla (kohdat 1-2).
2. Klikkaa Create Student / Member Account.
3. Vastaa annettuihin kysymyksiin ja luo itsellesi tili. Tilin tunnuksena on sähköpostiosoitteesi ja salasanana valitsemasi sana.
4. Mene sähköpostiisi ja avaa Naxox Spoken World Libraryltä (NSWL) saapunut posti. Klikkaa viestissä olevaa linkkiä ja hyväksi tilin luonti.
5. Mene sovelluskauppaan ja lataa puhelimeesi tai tabletillesi Naxos Spoken World Library -sovellus.
6. Kirjaudu sovellukseen.  Tilin tunnuksena on sähköpostiosoitteesi ja salasanana valitsemasi sana.

Lisätietoja: https://www.Helmet.fi/fi-Fi/Ekirjasto 

0 ääntä
Oliko vastauksesta sinulle hyötyä?
 
Haluatko jättää uuden kysymyksen? Lähetä se kysymyslomakkeen kautta.

Kommentoi vastausta

Ei muotoiluja

  • Sallitut HTML-tagit: <i> <b> <s>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.