Tarkoittaako CD-merikartassa käytetty nopeutta ilmaiseva lyhenne "kn" solmuja? (Muut samassa yhteydessä mainitut vaihtoehdot ovat km/h ja m/s.)

Kysytty

Tarkoittaako CD-merikartassa käytetty nopeutta ilmaiseva lyhenne "kn" solmuja? (Muut samassa yhteydessä mainitut vaihtoehdot ovat km/h ja m/s.)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lyhenne kn viittaa englannin termiin knot, suomeksi solmu. Solmu on nopeuden yksikkö joka ilmaisee, montako meripeninkulmaa alus kulkee tunnissa. Tieto löytyy mm. Merenkulkulaitoksen kartta- ja väyläosaston vuonna 2001 julkaisemasta luettelosta Merikarttamerkit, Suomalaiset ja kansainväliset merikartat, Kartta 1. Luettelossa on selitetty suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi merikartoissa käytettyjä symboleita, lyhenteitä ja termejä.