Otsikko
Tänään kaupungilla kaverin kanssa epämieluisan asian puheeksi tullessa tokaisin: "No voi perseensuti!" Seuralaiseni oudoksui kirosanavalintaani. Nyt illalla…

Kysytty

Hei. Tänään kaupungilla kaverin kanssa epämieluisan asian puheeksi tullessa tokaisin: "No voi perseensuti!" Seuralaiseni oudoksui kirosanavalintaani. Nyt illalla tilanne tuli mieleen, ja aloin pohtia, mikä tämä selittämätön perseensuti on. Kokemieni 21:n ikävuoden aikana en ole ilmaisun juuriin missään törmännyt. Osaisitteko te selvittää minulle perseensudin etymologiaa ja alkuperää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

'perseensuti' on yhdyssana, jonka Jari Tammi määrittelee hauskasti Suuressa kirosanakirjassa seuraavassa kirjaston antamassa vastauksessa:

[Jari Tammi] Suuressa kirosanakirjassaan (Kuippana 2002) perseensudista näin: "Tarunhohtoinen amuletti - tiukan paikan tullen jokainen duunari manaa esiin perseensutia ennen kuin turvautuu saatanallisiin säkeisiin. Kukaan ei ole sitä sutia nähnyt tai käyttänyt, mutta kaikki tietävät sen olevan olemassa ja puhuvat siitä. Suomalaisen kiromaiseman Loch Ness."

http://www.kysy.fi/kysymys/mista-tulee-sanonta-perseensuti

7 ääntä

Kommentit

Onko tuo kirosanakirja juuri se ensimmäinen julkaisu johon sana on päässyt mukaan?