Otsikko
Tänään jännitetään: Kumpi voittaa, Karhu vai Leijona. (?) Kuinka tämä virke pilkutetaan? Tuleeko loppuun kysymysmerkkiä, sillä tässä vain todetaan…

Kysytty

Tänään jännitetään:
Kumpi voittaa, Karhu vai Leijona. (?)

Kuinka tämä virke pilkutetaan? Tuleeko loppuun kysymysmerkkiä, sillä tässä vain todetaan jännittämisen syy. Entä muut välimerkit paikoilleen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjoittaisin näin: Tänään jännitetään, kumpi voittaa, Karhu vai Leijona. Tämän virkkeen loppuun ei tule kysymysmerkkiä, koska päälause ei ole kysymyslause. Karhu vai Leijona on tässä täsmennys, joka erotetaan yleensä pilkulla. Tällöin on kyseessä tavallaan taukopilkutus (puheessa pieni tauko).
Jos haluat käyttää kaksoispistettä, sen jälkeen alkaa uusi virke, joka aloitetaan isolla kirjaimella. Koska se on päälause ja muodoltaan kysymyslause, sen loppuun tulee myös kysymysmerkki.

Asiantuntevinta kielineuvontaa saat täältä: https://www.kotus.fi/palvelut/kieli-_ja_nimineuvonta/kielineuvonta
Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen kielenhuollon asiantuntijat vastaavat täällä kysymyksiin, jotka koskevat esimerkiksi oikeinkirjoitusta, kielioppia, sanojen käyttöä ja merkityksiä tai lauseiden muotoilua eri yhteyksissä. Kysymyksiä voi esittää verkon kysymyslomaketta käyttäen tai puhelimitse.

1 ääntä

Kommentit

Kielitoimiston ohjepankissa sanotaan: "Jos kaksoispisteen jälkeen seuraa vain yksi sana, lause tai virke, tämä aloitetaan pienellä alkukirjaimella." Tuossa edellä muuten on iso kirjain, koska kyseessä on suora lainaus.

Enemmän osoitteessa
http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/haku/kaksoispiste/ohje/143