Tämän intiaanien ja luonnonläheinen runo kertoo kuinka vuoret ovat veljiäni tyyliin. Luin sen jostain Helsingissä -70- luvun lopulla. En jaksa muistaa minkä…

Kysytty

Tämän intiaanien ja luonnonläheinen runo kertoo kuinka vuoret ovat veljiäni tyyliin. Luin sen jostain Helsingissä -70- luvun lopulla. En jaksa muistaa minkä heimon intiaanipäällikön kirjoittama se on?

Vastaus

Vastattu

Tarkoitatko intiaanipäällikkö Seattlen (Sealth/Seathl) puhetta Valkoiselle miehelle 1854, vastausta USA:n vaatimukseen liittää intiaanien maat määräysvaltaansa? Vastauksesta on esitetty useita versioita ja osaa on väitetty väärennykseksikin. Yleiseen tietouteen tämä puhe tuli 1970-luvulla. Teksti löytyy netissä useissa kohdin ja hiukan erilaisena. Painettuna se löytyy ainakin Hiltunen, Juha: Päällikkö Seattle, hänen aikansa ja puheensa (1992) sekä YK-tiedotteessa 2/1991. Päällikkö Seattle oli Suquamish- ja Duwamish-intiaaniheimojen päällikkö.