Tämä erikoisuus, ei tietoa vuodesta ja miten on toiminut. Minä vuosina näitä on käytetty. On noin 1m pitkä. Onko mitään arvoa. Keräileekö joku tällaisia.

Kysytty

Tämä erikoisuus, ei tietoa vuodesta ja miten on toiminut. Minä vuosina näitä on käytetty. On noin 1m pitkä. Onko mitään arvoa. Keräileekö joku tällaisia.

Vastaus

Vastattu

Ilmeisesti kyseessä on vanha sammutin. Suutinosa on kartion kapeassa päässä ja kahvasta on pidetty käsin kiinni. Finnan kuvahaulla tällaisista löytyy useita esimerkkejä hakusanalla "sammutin" tai "sammuttaja". Kotimaisen Lux-sammuttimen kuvateksti mainitsee laitteen jauhesammuttimeksi ja esimerkiksi saksalainen Pluvius oli vesikäyttöinen: "Laukaisu avaan säiliön, josta vapautuva kemikaali aiheuttaa veden ylipaineen säiliössä ja saa veden suihkuamaan ulos." Kysyjän lähettämän kuvan laitteen kyljessä oleva teksti ei oikein näy kunnolla. Se voisi antaa osviittaa sammuttimen toimintaperiaatteesta.

Emme varsinaisesti ole päteviä antamaan antiikkiesineille hinta-arvioita. Huutokauppa Bukowskin verkkosivuilla vanhalle palosammuttimelle on joskus asetettu 150 euron lähtöhinta.

https://finna.fi/Search/Results?lookfor=sammutin&type=AllFields&filter%…

https://www.bukowskis.com/fi/lots/1073948-palosammutin-helsinki-1900-lu…

1 ääntä

Kommentit

Sain juuri tuommoisen kaveriltani kymmenisen vuotta sitten. Aloin kyselemään muutamilta tutuilta, löytyykö kiinnostusta tämmöiseen. No eipä sitä ostajaa löytynyt niin pistin ilmoituksen Tori.fi ja sain paljon tarjouksia. Pienin oli muistaakseni 20-40euroa ja isoin 200-250euroa. Jos aijot myydä niin tori.fi on hyvä paikka:)