Otsikko
Tämä ei nyt ole varsinaisesti kirjaston sisälle kuuluva ongelma mutta ajattelin, että Te ehkä tietäisitte vastauksen. Ongelmana on, että minun pitäisi löytää…

Kysytty

Tämä ei nyt ole varsinaisesti kirjaston sisälle kuuluva ongelma mutta ajattelin, että Te ehkä tietäisitte vastauksen.

Ongelmana on, että minun pitäisi löytää internetistä jonkin sortin
suomen kielen sanakirja. Vielä parempi olisi jos löytäisin sellaisen ison tietokannan, josta löytyisi kaikki suomen sanat. Tarkoituksena olisi tehdä niistä sitten isohko tekstitiedosto, jota voisin käyttää tietokantana, kun tarkistan asiakirjoista oikeakielisyysvirheitä.

Onkohan internetissä mahdollisesti tälläisiä suomenkielen tietokantoja/sanakirjoja?

Kiitos jo etukäteen mahd. vastauksistanne!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!
Suunnilleen vastaavaan kysymykseen löytyy palvelumme arkistosta vastaus jo ennestään: Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen sivuilta löytyvät tiedot suomen kielen
sanakirjoista. Osoite on http://www.kotus.fi/julkaisut/sanakirjat/ Sen mukaan
verkkosanakirjaa ei ole, mutta suomen kielen perussanakirja on myös cd-
versiona. Lisäksi sivuilla mainitaan mm. Suomen kielen tekstipankki, joka sisältää 180 miljoonan sanan verran 1990-luvun tekstejä. Ulkopuoliset tutkijat voivat käyttää
pankkia tieteen tietotekniikan keskuksen CSC:n koneilta.Tekstipankin osoite on http://www.csc.fi/kielipankki/opas/x633.phtml Oletko katsonut Makupaloista? Sinne on koottu sanastoista ja sanakirjoista linkkejä osoitteeseen http://www.makupalat.fi/kieli2.htm