Otsikko
Talvisodassa Neuvostoliitto pommitti lentokoneilla Vaasaa ja Seinäjokea. Tulivatko koneet Eestistä vai muualta? Vai lensivätkö koneet idästä Suomen yli…

Kysytty

Talvisodassa Neuvostoliitto pommitti lentokoneilla Vaasaa ja Seinäjokea. Tulivatko koneet Eestistä vai muualta? Vai lensivätkö koneet idästä Suomen yli Pohjanmaalle saakka? Oliko jo Talvisodassa Neuvostoliitolla pommikonetukikohtia Eestissä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Neuvostoliiton ja Viron keskinäisen avunantosopimuksen (28.9.1939) perusteella Neuvostoliitto sai oikeuden perustaa lentotukikohtia Viroon. Neuvostojoukkojen siirtäminen Viroon alkoi 18.10. Lentotukikohtia perustettiin mm. Paldiskiin, Haapsaluun ja Saarenmaalle.

Neuvostoliiton ilmavoimien reittejä kotialueelle talvisodassa on esitetty mm. ev.luutn. (evp.) Esko Lappalaisen Sotakorkeakoulun diplomityössa Neuvostoliiton ilmavoimien hyökkäykset kotialueellemme ja kotialueen ilmapuolustuksen ja väestönsuojelun järjestelyt talvisodassa vuodelta 1975, joka on saatavilla Kansallisarkiston digitaaliarkistossa. Liitekarttojen 1.10., 1.11., 1.12 mukaan alueelle tehtiin pommituslentoja sekä Eestistä että idästä Suomen yli.

Neuvostoilmavoimien toimintaa talvisodassa käsittelee Carl-Fredrik Geustin vastikään ilmestynyt Punailmavoimat talvisodassa. Teoksen mukaan Vaasaa pommitti vuodenvaihteessa 1939-1940 21. Kaukopommituslentorykmentti (21 DBAP), joka toimi Leningradin eteläpuolella sijainneelta Puškinin kentältä. Virosta Raplan lentokentältä käsin Vaasaa ja Seinäjokea pommitti ainakin 53. Kaukopommituslentorykmentti (53 DBAP).