Otsikko
Tällä viikolla vietettiin Sibeliuksen päivää hänen syntymänsä vuosipäivänä. Agricolan päivä on poikkeuksellisesti kuoleman vuosipäivä, koska syntymän…

Kysytty

Tällä viikolla vietettiin Sibeliuksen päivää hänen syntymänsä vuosipäivänä. Agricolan päivä on poikkeuksellisesti kuoleman vuosipäivä, koska syntymän ajankohdasta ei ole säilynyt tarkkaa tietoa.
Miksi Nobel-päivä 10.12. on Alfred Nobelin kuoleman eikä syntymän päivämäärä? Ruotsissa oli silloin jo tarkka väestökirjanpito ja syntymäaika on tiedossa.

Vastaus

Vastattu

Yksikään tutkimistani lähteistä ei ikävä kyllä ottanut kantaa siihen, miksi Nobel-päivää juhlitaan joulu- eikä lokakuussa. Ylipäänsä vaikuttaa siltä, että päivän viettäminen joulukuussa on kirjallisuudessa otettu annettuna asiaa kyseenalaistamatta. "Kaiketi sitä olisi yhtä hyvin viettää 21. lokakuuta Nobelin syntymän muistoksi", huomautti kuitenkin yksi vastaani tullut kirjoittaja.

Nobel-päivän synnyssä voisi ehkä tiedotusvälineillä ajatella olevan oma osuutensa. Kun ensimmäiset Nobelin palkinnot jaettiin 10. joulukuuta 1901, sanomalehdet alkoivat kutsua päivää "Nobel-päiväksi" aihetta koskevassa kirjoittelussaan jo ennen tilaisuutta, ja nimitys jäi yleiseen käyttöön.

Yksi peruste Nobel-juhlinnan sijoittamisesta mieluummin joulu- kuin lokakuulle, voisi niin haluttaessa olla löydettävissä Nobelin testamentista. Se sisältää kohdan, jonka mukaan henkilö palkittaisiin "viimeksi kuluneen vuoden" aikaansaannoksista. Nobelin säätiössä tätä määräystä lievennettiin, mutta lähelle vuoden loppua sijoittuva ajankohta olisi kenties mahdollista nähdä yrityksenä ottaa edes jossakin määrin kirjaimellisesti huomioon Nobelin testamentin palkinnonsaajille asettamia reunaehtoja.

https://efolket.eu/nobeldagen/
https://svenskahogtider.com/2020/12/07/varfor-firar-vi-nobeldagen-10-de…
Sigvard Strandh, Alfred Nobel : dynamiitinkeksijän elämä