Taitajat kirjaston, päässäni on jäänyt soimaan mainosmusiikki, joka on kuultavissa "Nalox -kynsisienimainoksessa". Kysynkin, onko teillä mahdollisuutta…

Kysytty

Hei taitajat kirjaston, päässäni on jäänyt soimaan mainosmusiikki, joka on kuultavissa "Nalox -kynsisienimainoksessa".

Kysynkin, onko teillä mahdollisuutta selvittää ko pätkän perusteella, onko kyseessä vain tuohon mainokseen sävelletty, vai onko arveluni mukaan luuttua käyttäen soitettu pätkä jostain teoksesta - mikä lienee teos?

Omat musiikintietoni eivät riitä asian ratkaisemisessa. Asian olen joitakin vuosia sitten esittänyt Elielinaukion 10 -kirjaston musiikkigurulle. Hänenkään tietonsa ja kanavansa eivät silloin riittäneet.

Onko teillä tietoa miten pääsen pulmani ytimeen = haluan kuulla ko teoksen kokonaisuudessaan. Jos taas ko pläjäys on vain mainosmusiikiksi sävelletty, toivoisin saavani tietooni senkin. Haluaisin tai voisin pyytää säveltäjää viimeistelemään teoksen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olen itse harrastanut vanhaa luuttu- ja kitaramusiikkia - jollaista tässä selvästi on haluttu kuvata - aika pitkään, mutta vaikka tämä on ilman muuta tyylin mukaan tehty, en minäkään tunnistanut sävellystä. Tämäntyyppistä musiikkia sävellettiin aikanaan varsin paljon, mutta tarvittaisiin erinomaista musiikillista muistia erottamaan tämä suuresta joukosta - jos kysymyksessä sitten on aito vanha sävellys.

Mainoksessa soitto keskeytyy "rikkinäisen kynnen" kohdalla, joten ainakin äänitys on tehty ihan tätä tarkoitusta varten. Minun korvissani tämä varsin lyhyt esitys kuulostaa tähän mainostarkoitukseen tehdyltä pastissilta eli tyylimukaelmalta eli arvelen, ettei kyseessä ole autenttinen vanha musiikki. Taitavalle kitaristille tällaisen lyhyen pastissin tekeminen ei ole suurikaan työ. Mitään tämän laajempaa ei siis välttämättä ole olemassakaan.

Jos asia todella vaivaa mieltä, voi mainoksen tietoja yrittää kysellä tuotteen valmistajalta. Suomessa edustaja näyttää olevan Meda Oy, puh. 0207209550 info@meda.fi. Mainos on tehty kansainväliseen jakeluun ja ainakin YouTubessa joku muukin kyseli musiikin alkuperän perään - ilman vastausta.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto