Taas rakas kirjastonhoitaja, minä täällä taas kyselisin. (Olen aina saanut hyvää apua tältä sivustolta, joten täällä minä taas olen.) Yksinlaulun opiskelijana…

15.11.2016

Hei taas rakas kirjastonhoitaja, minä täällä taas kyselisin. (Olen aina saanut hyvää apua tältä sivustolta, joten täällä minä taas olen.) Yksinlaulun opiskelijana kiinnostaa tietää onko Arvo Pärt nimiseltä säveltäjältä yksinlauluja. Olen itsekin vähän googlannut ko. säveltäjän teoksia mutten ole löytänyt varsinaisia yksinlauluja. Kaikkea muuta kyllä löytyy. Mitäköhän arvoisa kirjastonhoitaja tähän sanoo? Jos niitä yksinlauluja löytyy niin olisikohan meillä Suomessa mistään kirjastosta saatavissa niiden nuotteja ja äänitteitä, joiden avulla näin oppilaana voisin opetella ko. lauluja.

17.11.2016
18.11.2016

Arvo Pärt ei kovin monta varsinaista yksinlaulua ole säveltänyt ja niissäkin, jotka on sävelletty jollekin lauluäänelle, säestyssoittimena on yleensä jokin muu kuin piano tai muu kosketinsoitin. Heikki Poroila on tehnyt luettelon Yhtenäistetty Arvo Pärt : teosten yhtenäistettyjen nimekkeiden ohjeluettelo (2012, http://urly.fi/H0h), josta voit tarkistaa myös teosten esityskokoonpanot. Kaikkien teosten osalta alkuperäinen esityskokoonpano ei ole selvinnyt. Arvo Pärt Centren (http://www.arvopart.ee/en/arvo-part-centre/centre-information) sivuilla on myös Pärtin teosluettelo (otsikon Arvo Pärt alla > Works > Chronological). Sen mukaan hän ei ole säveltänyt yksinlauluja vuosina 2012-2015. Sivu on päivitetty viimeksi marraskuussa 2015.

Heikki Poroilan laatimasta luettelosta löysin seuraavat sävellykset lauluäänelle ja pianolle tai muulle kosketinsoittimelle:

Kuus, kuus, kallike (2002, sopraanolle ja pianolle tai soitinyhtyeelle)

My heart’s in the Highlands (2002, kontratenorille tai altolle ja uruille)

Rozdestvenskaja kolybelnaja (myös Rozdestvenskaja kolybel'naa) (2002, sopraanolle ja pianolle tai soitinyhtyeelle)

Vater unser (2005, poikasopraanolle ja pianolle)

Kuus, kuus, kallike -laulun on levyttänyt sopraano Montserrat Figueras yhdessä sopraano Arianna Savallin kanssa soitinyhtyeen säestyksellä. Esitys löytyy Figuerasin cd-levyltä Ninna nanna : ca. 1500-2002 : berceuses (Alia Vox, 2002). Samalla levyllä on myös laulu Rozdestvenskaja kolybelnaja Figuerasin esittämänä soitinyhtyeen säestyksellä. Kumpikin laulu löytyy nuotista Pärt, Arvo: Zwei Wiegenlieder : für Gesang und Klavier (Universal, 2003). Nuotinnos on lauluäänelle/kahdelle lauluäänelle ja pianolle. Nuotti on lainattavissa ainakin Sibelius-Akatemian kirjastosta ja Helsingin konservatorio Metropolian kirjastosta.

Laulu My heart’s in the Highlands löytyy sopraano Else Torpin esittämänä ja kontratenori David Jamesin esittämänä, molemmat esitykset urkujen säestyksellä. Nuotti on lainattavissa ainakin Sibelius-Akatemian kirjastosta ja Tampereen musiikkiakatemian kirjastosta.

Vater unser -laulu löytyy poikasopraanon esittämänä pianon säestyksellä cd-levyltä Pärt, Arvo: Babel : Und meine Töne in meinem Mund (Col Legno Music, 2015). Levyllä on Wiltener Sängerknaben -kuoron esityksiä. Nuotti on lainattavissa ainakin Sibelius-Akatemian kirjastosta ja Turun ammattikorkeakoulun kirjastosta.

Arvo Pärtin nuotti Lieder aus der Kindheit : fur Kinderchor und Klavier (Universal Edition, 2015) sisältää nimensä mukaisesti lauluja lapsikuorolle ja pianolle, mutta näistä 15 laulusta kolme (nrot 1, 7 ja 12) on yksiäänisiä, joten niitä voisi mahdollisesti laulaa myös yksinlauluina. Tämä nuotti on lainattavissa myös monesta yleisestä kirjastosta, esimerkiksi Tampereen kaupunginkirjastosta ja pääkaupunkiseudun kirjastoista.

Aineistojen saatavuustiedot voivat tietysti muuttua. Ja Arvo Pärt säveltää edelleen, joten myös tiedot hänen yksinlaulutuotannostaan voivat muuttua.